RECTOR VOLTÀ  5 · 08034 BARCELONA · TEL. 932 030 907

Any 22, núm. 36: Diumenge XXIII de durant l'Any. 9 de setembre de 2001

Manifest de la Pau
Iniciació cristiana d'infants i preadolescents

MANIFEST DE LA PAU

Text íntegre proclamat el dimarts 4 de setembre, a la Plaça de la Catedral, i signat pels participants de Ia Trobada Internacional Homes i Religions, Les fronteres del diàleg:  religions i civilitzacions en el nou segle, convocada per la Comunitat de Sant Egidio a Ia nostra ciutat els dies 2, 3 i 4 de setembre.

En aquest segle que tot just acaba de començar, homes i dones de diferents religions que provenim de moltes parts del món, ens hem reunit a Barcelona per invocar a Déu el gran do de la pau. A les ribes d'aquesta Mediterrània que ha vist conflictes i cohabitació, s'ha elevat una intensa pregària perquè en moltes parts del món s'allunyi la guerra. En la consciència de les diverses religions ressona una convicció: Déu estima la pau i no vol la guerra i tot aquell que invoca el nom de Déu descobreix que el seu nom vol dir pau. Aquesta convicció i aquesta pregària són una riquesa per al món.

Ens han arribat les demandes dels pobles en guerra, dels pobres i de les víctimes de l'odi. Als homes de religió se'ls han unit alguns testimonis de la recerca d'humanitat. Sentim que el repte de fer créixer una ànima pacífica en el nostre món globalitzat és un repte comú. L'ànima fa descobrir els diversos rostres del món.

La pau és el nom de Déu i tot aquell que utilitza el nom de Déu per a odiar l'home i per a la violència abandona la religió pura. No hi ha cap motiu ni cap greuge que mai pugui justificar l'eliminaci6 de l'altre.

Hem viscut dies de diàleg. Estem convençuts que el diàleg entre les religions i les cultures ha de continuar en el segle que s'ha obert. El camí per superar la desconfiança i els conflictes és el diàleg, perquè no afebleix la identitat de ningú sinó que fa redescobrir el millor de si mateix i de l'altre. Sí, amb el diàleg no es perd res. El diàleg és la medecina que ajuda a purificar el record dels greuges i a somiar un futur per a les joves generacions. En una societat en què cada vegada més persones diferents viuen juntes, cal aprendre l'art del diàleg. Les religions treballen en aquest camí que es nodreix d'esperança, de sentit de misericòrdia i de responsabilitat.

No volem deixar sols els pobles en una globalització sense rostre. No volem deixar sols els pobles víctimes de la guerra, mare de totes les pobreses. No volem que l'Àfrica afronti sola la pobresa, la malaltia i la guerra. Sentim que el seu destí és decisiu per a Europa i per al món. No volem que els nostres fills siguin orfes d'esperança ni que es trobin en un ambient que es degrada d'una manera irresponsable cap a1 futur.

En aquests dies, a Barcelona, ha crescut una comunitat de cercadors de pau que prové d'històries, tradicions, religions i llengües diferents. És la nostra riquesa i la nostra força. Només tenim la força feble de la fe, de la pregària i de 1'amistat. La pregària i 1'amistat purifiquen el nostre cor i ens ajuden a dir-nos l'un a l'altre la paraula difícil i comprometedora del perdó, gran camí de la pau. Ens ajuden a somiar un nou segle sense guerres, amb respecte pels pobles, atent al medi ambient i unit en les seves diversitats.

Així doncs, que mai més hi hagi guerra! Que Déu concedeixi al món sencer i a cada home i a cada dona el meravellós do de la pau.

INICIACIÓ CRISTIANA D'INFANTS I PREADOLESCENTS

Significa el procés mitjançant el qual acompanyem els nostres fills en la vivència de la seva condició de batejats i els preparem a la recepció dels sagraments de l'Eucaristia i de la Confirmaió. La iniciació cristiana, pròpiament, inclou els tres sagraments: Baptisme, Confirmació i Eucaristia, i té una continuïtat en el sagrament de la Reconciliació o Penitència. No es tracta de la realització d'uns actes aïllats, sinó del creixement i la maduració en el temps de tot el que aquests sagraments representen.

La iniciació cristiana no es pot reduir a uns coneixements teòrics o doctrinals, sinó que demana l'aprenentatge de totes les dimensions de la vida de fe. Per això, a més de motivar els infants perquè assisteixin a les sessions de catequesi dels dijous, cal ajudar-los que visquin joiosament la seva relació amb Déu: ells tenen dret a descobrir la bellesa de la vida espiritual i meravellar-se de tot allò que Déu fa en la vida dels homes i, concretament, de tot allò que ens ofereix per mitjà de la seva Església.

Aquestes dimensions inclouen, per tant, i inseparablement: a) desvetllar el sentit religiós i el gust pel coneixement de la persona de Jesús, Paraula viva; b) motivar la necessitat de la pregària personal i comunitària, afavorint la participació en la Litúrgia de l'Església, sobretot en la Missa dominical; c) veure en els altres la imatge de Jesús, sobretot en els més necessitats, els malalts, els pobres.

La iniciació es fa d'una manera progressiva en 6 cursos, a partir de 7-8 anys (2n d'EP), els quals es completen amb el sagrament de la Confirmació.[<]

Inscripcions i cursos