EN UNIÓ AMB BENET XVI. PREGÀRIA PER LA VIDA NAIXENT
Exposició del Santíssim Sacrament
Acció Catòlica
Primavera eucarística
Col·lecta de Germanor
Els actes d'Advent
Centre Parroquial
UNA MEMÒRIA QUE SUSCITA ESPERANÇA
FULL PARROQUIAL
Any 2010 · nº48
Any 31, núm. 48, Diumenge Primer d’Advent, 28 de novembre de 2010.
“El temps de preparació al Sant Nadal és un moment propici per a invocar la protecció divina sobre tot ésser humà cridat a l’existència, també com agraïment a Déu pel do de la vida rebuda dels nostres pares” (Benet XVI)
Ahir tarda, el Sant Pare presidí a la Basílica de Sant Pere, les Primeres Vespres d’Advent i una vetlla de pregària per la vida naixent i demanava que ens hi uníssim. Per aquest motiu, ahir dissabte, a la nostra Parròquia, durant tot el dia, hi va haver torns de pregària davant el Santíssim, i avui en totes les misses les pregàries dels fidels les dedicarem a aquesta intenció
Oh Maria, a tu et confiem la causa de la vida;
mira, Mare, el número immens d’infants
als quals se’ls impedeix de néixer,
de pobres als quals se’ls fa difícil de viure,
d’homes i dones víctimes
de violència inhumana,
d’ancians i malalts morts
a causa de la indiferència o d’una presumpta pietat.
Fes que els qui creuen en el teu Fill,
sàpiguen anunciar amb fermesa i amor
als homes del nostre temps l’Evangeli
de la vida
EXPOSICIÓ DEL SANTÍSSIM SAGRAMENT. Des d’avui, i cada diumenge, a les 19:15, mitja hora de pregària davant el Santíssim exposat a la Capella del Sagrat Cor. Pregària per la vida naixent, en unió amb el Sant Pare.
ACCIÓ CATÒLICA. Aquest pròxim dimarts, 30 de novembre, tindrem la reunió mensual, a les 6 de la tarda, a la sala de la rectoria, seguint el “Compendi del Catecisme de l’Església Catòlica”, en forma dialogada. El mes de desembre no hi haurà reunió per coincidir amb les festes de Nadal. El mes de gener la reunió serà el dimarts 25, a l’hora acostumada.
PRIMAVERA EUCARÍSTICA. “Voldria afirmar amb alegria que avui a l’Església hi ha una primavera eucarística”, va dir el Sant Pare el dimecres 17 de novembre. Parlant de santa Juliana de Cornillon, mística i impulsora de la festa del Corpus Christi, volgué subratllar la importància de l’adoració eucarística fora de la Missa: “La fidelitat a l’encontre amb el Crist Eucarístic en la Santa Missa dominical és essencial per al camí de la fe, però intentem també anar freqüentment a visitar al Senyor present en el Sagrari”. Des de la passada Pasqua –ho diem amb alegria- la Parròquia hi ha contribuït amb generositat i amor.
COL·LECTA DE GERMANOR. S’han recollit fins ara 10.119,--€, els quals seran lliurats al Fons Comú diocesà. Hem superat la xifra de l’any passat. Si hi ha fidels que no han fet encara aquesta aportació extraordinària, poden dipositar en les bústies els sobres que hi ha a disposició.
ELS ACTES D’ADVENT. El dilluns, 13 de desembre, a les 8 del vespre, a la sala de la planta baixa de la rectoria, conferència de Mn. Robert Baró. El dilluns, 20 de desembre, a les 8 del vespre, la Celebració Comunitària de la Penitència.
CENTRE PARROQUIAL. Avui, diumenge 28 a les 18h., teatre “La Cena” de Jean-Claude Brisville, amb el grup de teatre “Edira”. Al matí d’avui, excursió “Ruta pel Garraf”, a les 8’30 marxa des de la Plaça. Dimecres 1 de desembre, a les 20 h: Tertúlia: Mites, veritats i falsedats sobre la dietètica, per Blanca Lozano Miralles de Imperial.
El text que us oferim és del teòleg Joseph Ratzinger, quan era cardenal arquebisbe de Munich. Es tracta d’una al·locució radiofònica. Aquesta intervenció, juntament amb d’altres meditacions sobre l’Any Litúrgic es troben recollides en el volum intitulat “El resplandor de nuestro tiempo”, editat per Herder el 2008. L’artística representació sobre l’Any Litúrgic, a mà dreta, tan original com suggestiva, és de Frère Yves, monjo benedictí de la Pierre-qui-Vire
En una de les seves històries de Nadal, l’escriptor anglès Charles Dickens narra la història d’un home que va perdre la memòria del cor. És a dir, l’home havia perdut tota la cadena de sentiments i pensaments que havia atresorat en l’encontre amb el dolor humà. Aquesta desaparició de la memòria de l’amor li havia estat oferta com una alliberació de la càrrega del passat. Però aviat es va fer palès que, amb això, l’home havia canviat: l’encontre amb el dolor ja no despertava en ell més records de bondat. Amb la pèrdua de la memòria havia desaparegut també la font de la bondat en el seu interior. S’havia tornat fred i emanava fredor al seu entorn.
El mateix pensament que persegueix Dickens en aquesta història l’aborda també Goethe en el seu relat de la primera celebració de la festa de Sant Roc a Binguen vora el Rin, festa que podia realitzar-se novament després de la llarga interrupció provocada per les guerres napoleòniques. Goethe observa com els homes que han acudit a participar de la festa es deixen arrossegar enmig de l’espessa aglomeració per a passar davant la imatge del sant i observa els seus rostres: els dels infants i els dels adults estan il·luminats; reflecteixen l’alegria del dia festiu. Només els rostres dels joves són diferents, comenta Goethe. Aquests passen pel lloc sense emoció, indiferents, avorrits. La seva explicació del fet resulta il·luminadora: nascuts en temps difícils, aquests joves no tenien res de bo a recordar i, per això, tampoc res que esperar. És a dir, només qui pot recordar pot també esperar: qui mai ha experimentat el bé i la bondat, els desconeix.
Un sacerdot el servei pastoral del qual consisteix en mantenir nombrosos converses amb persones que es troben a punt de la desesperació va explicar en una ocasió el mateix sobre la seva pròpia activitat: quan aconsegueix despertar en la persona desesperada el record d’una experiència del bé, aquesta persona es veu novament en condicions de creure en el bé, aprèn a esperar de nou, se li obre un camí de sortida de la desesperació. Memòria i esperança formen una unitat indissoluble. Qui ha enverinat el passat, no infon esperança, sinó que destrueix les bases anímiques de l’esperança.
A voltes la història de Charles Dickens em fa l’efecte d’una visió de les experiències del present. En efecte: a aquest home al qual se li ha esborrat la memòria del cor a través d’un enganyós esperit de falsa alliberació, ¿no el retrobem potser en una generació a la qual una determinada pedagogia de l’alliberació li ha enverinat el passat i, amb això, l’ha convençut que no hi ha esperança? Quan llegim amb quant pessimisme mira una part de la nostra joventut envers el futur, ens preguntem de què dependrà. ¿Li faltarà, enmig de la superabundància material, el record d’allò humanament bo que podria esperar-se? Amb el menyspreu dels sentiments, amb la paròdia de l’alegria, ¿no haurem trepitjat al mateix temps l’arrel de l’esperança?
Amb aquestes reflexions entrem directament en el significat del temps de l’Advent cristià. En efecte: Advent designa justament la connexió entre memòria i esperança que l’home necessita. L’Advent vol despertar en nosaltres el record propi i el més pregon del cor: el record del Déu que es va fer infant. Aquest record sana, aquest record és esperança. En l’any litúrgic es tracta de recórrer una i altra vegada la gran història dels records, de despertar la memòria del cor i, d’aquesta manera, aprendre a veure l’estel de l’esperança. Totes les festes de l’any litúrgic són esdeveniments de la memòria i, per això, esdeveniments de l’esperança. En la plasmació dels temps sagrats a través dels la litúrgia i dels usos i costums, els grans records de la humanitat que l’any de la fe guarda en el seu interior i ens fa accessibles han de convertir-se en records personals de la pròpia història de vida. Els records personals s’alimenten així dels grans records de la humanitat; i aquests grans records només perseveren tanmateix mitjançant la seva traducció a l’esfera personal. Allò que els homes puguin creure depèn també del fet que, al llarg del seu camí vital, hagin guanyat afecció a la fe en que la humanitat de Déu se’ls ha manifestat a través de la humanitat de les persones. Segurament, cada u de nosaltres pot contar en aquest sentit la seva pròpia història del que signifiquen per a la seva vida els records festius de Nadal, de Pasqua o d’altres celebracions. La formosa tasca de l’Advent consisteix en regalar-se mútuament els records del bé i obrir així les portes de l’esperança.
Missa: Feiners: 8:00, 10:00 i 20:15. Dissabtes i Vigílies de festa, amb servei de guarderia pels petits: 19:15. Diumenges: 8:30, 10:00, 11:30, 13:00 i 20:15. Confessions: dies feiners de 8:45 a 10:00 i de 19:45 a 20:00, i un quart d’hora abans de les Celebracions dominicals. Despatx parroquial: dilluns, dimecres i divendres, de 17:30 a 20:00 (exceptuant festes i vigílies de festa). Càritas parroquial: (entrant per c/ Arquitecte Mas, 3). Dimecres, de 9:00 a 12:00. Tel: 93 203 03 39. Adreces: Rectoria i Despatx parroquial – c/ Rector Voltà, 5. 08034 – Barcelona. Tel: 93 203 09 07. Centre Parroquial – c/Pare Miquel de Sarrià, 8. Tel: 93 203 97 72. Web: www.parroquiasarria.net. Email: santvicenc@parroquiasarria.net
EN UNIÓ AMB BENET XVI. PREGÀRIA PER LA VIDA NAIXENT
Exposició del Santíssim Sacrament
Acció Catòlica
Primavera eucarística
Col·lecta de Germanor
Els actes d'Advent
Centre Parroquial
UNA MEMÒRIA QUE SUSCITA ESPERANÇA
FULL PARROQUIAL
Any 2010 · nº48