Missatge de Joan Pau II als participants a la XVI Trobada Internacional de Pregària per la Pau
Palerm, setembre de 2002

RECTOR VOLTÀ  5 · 08034 BARCELONA · TEL. 932 030 907

Documents d'Església

Textos: Parròquia
Altres documents

Al venerat germà el Sr. Cardenal Roger Etchegaray, president emèrit del Consell Pontifici de la Justícia i de la Pau,

1. Sr. Cardenal, us vull donar la meva salutació afectuosa, que us demano que transmeteu als il·lustres participants a la XVI Trobada Internacional de Pregària per la Pau, programada a Palermo sobre el tema “Religions i cultures, entre conflicte i diàleg".

Saludo l’arquebisbe de Palerm, el Sr. Cardenal Salvador De Giorgi, les estimades esglésies de Sicília i els seus pastors. Estic segur que aquests dies de reflexió i de pregària ajudaran els habitants de  Sicília a fer, més conscientment, de la seva illa una terra d’acollida i de solidaritat, de cohabitació i de pau. De fet, és una vocació de Sicília ser un punt de trobada, al cor del Mediterrani, entre el nord i el sud, entre orient i occident.

2. Aquesta cita a Palermo em transporta idealment a Assís en aquell 27 d’octubre de 1986, quan per primera vegada vaig invitar els representants de les esglésies, de les comunitats cristianes i de les grans religions a pregar per la pau, els uns al costat dels altres. I vós, Sr. Cardenal, estàveu entre els artífexs principals d’aquella jornada memorable, que va indicar l'inici d’una nova manera de trobar-se entre ells els creients de diverses religions: no en la contraposició recíproca ni menys encara en el menyspreu mutu, sinó en la recerca d’un diàleg constructiu en el qual, sense caure en el relativisme ni en el sincretisme, cadascú s’obri als altres amb estima, essent tots conscients que Déu és la font de la pau.

D’aleshores ençà, quasi prolongant l’“esperit d’Assís”, any rere any s’han continuat organitzant aquestes reunions de pregària i de reflexió comuna. Agraeixo a la Comunitat de Sant’Egidio el coratge i l’audàcia amb què ha reprès l’“esperit d’Assís” que cada any fa sentir la seva força en diverses ciutats del món. Gràcies a Déu, no són pocs els casos en què l’“esperit d’Assís”, afavorint el diàleg i la comprensió mútua, ha portat fruits concrets de reconciliació. Per tant, estem cridats a sostenir-lo i a difondre’l, recorrent els senders de la justícia i comptant amb l’ajuda de Déu, que sap obrir camins de pau quan els homes no se’n surten.

En el nostre temps, viure aquest esperit és encara més necessari. Per això, el gener passat vaig voler tornar a Assís junt amb els representants de les esglésies cristianes i de les grans religions, després dels tràgics esdeveniments de l’11 de setembre. A Assís, que ha esdevingut com una àgora de la pau entre els pobles, vaig dir que cal dissipar les ombres de la sospita i la incomprensió. Però les  tenebres no s’esvaeixen amb les armes; només s’allunyen encenent fars de llum (cfr Discurs a Assís, 24 de gener de 2002, 1: L'Osservatore Romano, 25.01.2002, p. 6).

3. L’1 de setembre a Palerm aquests fars de llum s’encendran novament per projectar els seus raigs lluminosos a tota l'àrea del Mediterrani, lloc d’antiga cohabitació entre religions i cultures diverses, però també teatre de vives incomprensions i de conflictes cruents. Penso particularment en la Terra Santa, precipitada en una espiral que de violència que sembla que no es pugui aturar.

Quants pobles, no tan sols per dolorosos conflictes, estan oprimits per la fam i la pobresa, especialment a l’Àfrica, continent que sembla que encarna el desequilibri existent entre el nord i el sud del planeta!

Que de Palermo sorgeixi una nova crida perquè tots, responsablement, es comprometin per la justícia i l'autèntica solidaritat.

4. La temàtica de la trobada ofereix l’ocasió per fer una anàlisi exhaustiva de la situació al planeta i per valorar quins esforços hem de realitzar junts.

“Sobre  quins fonaments s’ha de construir la nova època històrica?” Aquesta pregunta, derivada de les grans transformacions del segle XX, interpel·la les nostres tradicions religioses i les diverses cultures.
“Serà suficient –preguntava als joves reunits a Toronto en la recent Jornada Mundial de la Joventut– confiar en la revolució tecnològica en curs, que sembla que es regeix únicament per criteris de productivitat i d’eficiència, sense cap referència a la dimensió religiosa de l’home i sense un discerniment ètic compartit universalment?" (Discurs de la Vetlla, 27 de juliol de 2002: L'Osservatore Romano, 29-30.07.2002, p. 5).

La urgència del moment recorda a la humanitat que només en el rostre de Déu podem trobar la raó de la nostra existència i l’arrel de la nostra esperança. Que aquesta trobada de Palermo pugui afavorir aquesta presa de consciència general i contribuir a edificar un món més lliure i fratern.

Asseguro la meva participació espiritual i invoco de cor a Déu que beneeixi tots els treballs del congrés i tots els seus assistents.

Castel Gandolfo, 29 d’agost de 2002

JOAN PAU II