MISSATGE DE JOAN PAU II PER A LA QUARESMA 2005

“En veure les multituds, se’n compadí” (Mt 9,36)

URL:http://www.parroquiasarria.net
RECTOR VOLTÀ  5 · 08034 BARCELONA · TEL. 932 030 907 · A/e:santvicenc@terra.es


 
Documents d'Església

Textos: Parròquia
Altres documents

 

 
Estimats germans i germanes, 

La Quaresma és el temps privilegiat de la peregrinació interior vers aquell que és la font de la misericòrdia. És una peregrinació en la qual Ell mateix ens acompanya a través del desert de la nostra pobresa, sostenint-nos en el camí cap a l’alegria intensa de la Pasqua. Fins i tot en la «vall tenebrosa» de què parla el salmista (Sl 23,4), mentre el temptador ens mou a desesperar-nos o a confiar de manera il·lusòria en les nostres forces, Déu ens guarda i ens sosté. Efectivament, avui el Senyor escolta també el crit de les multituds famolenques d’alegria, de pau i d’amor. Com en totes les èpoques, se senten abandonades. Tanmateix, en la desolació de la misèria, de la solitud, de la violència i de la fam, que afecten sense distinció ancians, adults i nens, Déu no permet que predomini la foscor de l’horror. En efecte, com va escriure el meu estimat predecessor, Joan Pau II, hi ha un «límit imposat al mal pel bé diví», i és la misericòrdia (Memòria i identitat, 29 i seg.). En aquest sentit, he volgut encapçalar aquest missatge amb la cita evangèlica que diu que «en veure les multituds, se’n compadí» (Mt 9,36). Sobre això vull reflexionar sobre una qüestió molt debatuda en l’actualitat: el problema del desenvolupament. L’«esguard» commogut de Crist s’atura també avui sobre els homes i els pobles, ja que pel «projecte» diví tothom està cridat a la salvació. Jesús, davant les insídies que s’oposen a aquest projecte, es compadeix de les multituds: les defensa dels llops, àdhuc a costa de la seva vida. Amb el seu esguard, Jesús abraça les multituds i cadascun dels individus, i els lliura al Pare, oferint-se ell mateix en sacrifici d’expiació. 

Il·luminada per aquesta veritat pasqual, l’Església és conscient que, per promoure un desenvolupament integral, cal que el nostre «esguard» sobre l’home s’assembli a la de Crist. En efecte, no és possible de cap manera donar resposta a les necessitats materials i socials dels homes sense satisfer, sobretot, les profundes necessitats del seu cor. Això s’ha de subratllar amb més força encara en la nostra època de grans transformacions, en la qual percebem de manera cada vegada més viva i urgent la nostra responsabilitat davant els pobres del món. El meu venerat predecessor, el papa Pau VI, ja identificava els efectes del subdesenvolupament com una deterioració de la humanitat. En aquest sentit, a l’encíclica Populorum progressio denunciava «les mancances materials dels qui estan privats del mínim vital i les mancances morals dels qui estan mutilats per l’egoisme […], les estructures opressores que provenen de l’abús del tenir o de l’abús del poder, de les explotacions dels treballadors o de la injustícia de les transaccions» (n. 21). Com a antídot contra aquests mals, Pau VI no només suggeria «l’augment en la consideració de la dignitat dels altres, l’orientació cap a l’esperit de pobresa, la cooperació en el bé comú, la voluntat de la pau», sinó també «el reconeixement, per part de l’home, dels valors suprems i de Déu, dels quals és la font i el fi» (ibid.). En aquesta línia, el Papa no dubtava a proposar «especialment, la fe, do de Déu acollit per la bona voluntat dels homes, i la unitat de la caritat de Crist» (ibid.). Per tant, l’«esguard» de Crist sobre la multitud ens mou a afirmar els veritables continguts d’aquest «humanisme ple» que, segons el mateix Pau VI, consisteix en el «desenvolupament integral de tot l’home i de tots els homes» (ibid., n. 42). Per això, la primera contribució que l’Església ofereix al desenvolupament de l’home i dels pobles no es basa en mitjans materials ni en solucions tècniques, sinó en l’anunci de la veritat de Crist, que forma les consciències i mostra l’autèntica dignitat de la persona i del treball, promovent la creació d’una cultura que respongui veritablement tots els interrogants de l’home. 

Davant els reptes terribles de la pobresa de gran part de la humanitat, la indiferència i tancar-se en el propi egoisme apareixen com un contrast intolerable enfront l’«esguard» de Crist. El dejuni i l’almoina, que, juntament amb la pregària, l’Església proposa de manera especial en el període de Quaresma, són una ocasió propícia per conformar-nos amb aquest «esguard». Els exemples dels sants i les nombroses experiències missioneres que caracteritzen la història de l’Església són indicacions valuoses per sostenir de la millor manera possible el desenvolupament. Avui, en el context de la interdependència global, es pot constatar que cap projecte econòmic, social o polític no pot substituir el do d’un mateix als altres en què s’expressa la caritat. Qui actua segons aquesta lògica evangèlica viu la fe com una amistat amb el Déu encarnat, i, com ell, es preocupa per les necessitats materials i espirituals del proïsme. El mira com un misteri incommensurable, digne de cura i atenció infinita. Sap que qui no dóna Déu, dóna massa poc. Com deia sovint la beata Teresa de Calcuta: «La primera pobresa dels pobles és no conèixer Crist.» Per això cal ajudar a descobrir Déu en el rostre misericordiós de Crist: sense aquesta perspectiva no es construeix una civilització sobre bases sòlides.
Gràcies a homes i dones obedients a l’Esperit Sant, han sorgit en l’Església moltes obres de caritat dedicades a promoure el desenvolupament: hospitals, universitats, escoles de formació professional, petites empreses… Són iniciatives que han demostrat, molt abans que altres actuacions de la societat civil, la preocupació sincera per l’home que tenen les persones mogudes pel missatge evangèlic. Aquestes obres indiquen un camí per guiar encara avui el món vers una globalització que posi en el centre el veritable bé de l’home i, així, dugui a la pau autèntica. Amb la mateixa compassió de Jesús per les multituds, l’Església sent també avui que la seva tasca consisteix a demanar, a qui té responsabilitats polítiques i exerceix el poder econòmic i financer, que promogui un desenvolupament basat en el respecte per la dignitat de qualsevol home. Una prova important d’aquest esforç serà la llibertat religiosa, entesa com la possibilitat no tan sols d’anunciar i celebrar Crist, sinó també de contribuir en l’edificació d’un món mogut per la caritat. En aquest esforç s’inscriu també la consideració del paper central que els autèntics valors religiosos ocupen en la vida de l’home, com a resposta als seus interrogants més profunds i com a motivació ètica respecte a les seves responsabilitats personals i socials. Basant-se en aquests criteris, els cristians han d’aprendre a valorar també amb saviesa els programes dels seus governants. 

No podem ocultar que molts dels qui han professat ser deixebles de Jesús han comès errors al llarg de la història. Sovint, davant problemes greus, han pensat que primer s’havia de millorar la terra i després pensar en el cel. La temptació ha estat considerar que, davant necessitats urgents, en primer lloc s’havia d’actuar canviant les estructures externes. Per a alguns, la conseqüència d’això ha estat la transformació del cristianisme en moralisme, la substitució del creure pel fer. Per això, el meu predecessor, de venerada memòria, Joan Pau II, va observar amb raó: «La temptació actual és reduir el cristianisme a una saviesa merament humana, gairebé com una ciència del viure bé. En un món fortament secularitzat, s’ha donat “una secularització gradual de la salvació”, per la qual cosa es lluita certament en favor de l’home, però d’un home a mig fer, reduït a la mera dimensió horitzontal. En canvi, nosaltres sabem que Jesús va venir a portar la salvació integral» (enc. Redemptoris missio, 11). 

Tenint en compte la victòria de Crist sobre tot mal que oprimeix l’home, la Quaresma ens vol guiar precisament vers aquesta salvació integral. Quan ens dirigim al Mestre diví, quan ens convertim a Ell, quan experimentem la seva misericòrdia gràcies al sagrament de la reconciliació, descobrim un «esguard» que ens escruta en el més profund i que pot reanimar les multituds i cadascun de nosaltres. Retorna la confiança a tots els qui no es tanquen en l’escepticisme, obrint davant seu la perspectiva de la salvació eterna. Per tant, encara que sembli que l’odi domini, el Senyor no permet que falti mai el testimoniatge lluminós del seu amor. A Maria, «font viva d’esperança» (Dante Alighieri, Paradís, XXXIII, 12), encomano el nostre camí quaresmal perquè ens dugui vers el seu Fill. A ella li encomano, en particular, les multituds que encara avui, provades per la pobresa, invoquen la seva ajuda, el seu suport i la seva comprensió. Amb aquests sentiments imparteixo a tots de cor una especial benedicció apostòlica. 

El Vaticà, 29 de setembre de 2005  


BENET XVI 


[traducció al català: Sant Vicenç de Sarrià

1
© Parròquia de Sarrià, 2006. All rights reserved