Mn. Felip:
“Tinc il·lusions i ganes de viure més” (paraules amb motiu
del seu 70è aniversari)
Mn. Valls:
Homilia en la Missa funeral per l'ànima de Mn. Felip (13 de desembre
de 2001)
Nota publicada
al Butlletí de l'Arquebisbat, n. 141 (novembre de 2001)
Reflexions
publicades al Full Parroquial:
“Tinc
il·lusions i ganes de viure més.”
PARAULES DE MN. FELIP
AMB MOTIU DEL SEU 70 ANIVERSARI
23 DE JULIOL DE 1993
Bé,
és clar, he de dir gràcies, no solament per bona educació,
sinó perquè sincerament, encara que potser de temperament
no sóc molt efusiu –ja us ho he dit altres vegades, ja ho veieu,
ens comencem a conèixer–, no per això deixo de ser agraït
de debò.
I penso –quan
m'han dit així d'una manera mig velada que faríem aquest
acte, de seguida ho he pensat– que totes les manifestacions de bondat humana
-vostès són bons amb mi– són com un reflex de la bondat
de Déu, com un signe que ens ho recorda, que Déu és
bo. I en aquesta ocasió, penso que, més que res, em recorda
la gratuïtat de la bondat de Déu, vull dir que Ell ens estima
tant si ens ho mereixem com si no. Ens estima. Vostès, doncs, també
gratuïtament m'estimen a mi.
Bé,
celebrem
això dels 70 anys –que per molts anys ho puguem anar celebrant,
certament en tinc ganes. No posarem pas cap mena de límit. Celebrar
la vida és una cosa bona. Quan els cristians ens desitgem tots plegats
una vida ben llarga i ben feliç, no fem pas res mal fet, al revés,
fem una cosa molt ben feta. Ara ja sabem que en aquest món -ho diem
tant- només hi som de pas. Jo aquests dies, amb això que
tenen els números rodons, això de les dècades que
diuen –que, fet i fet, tant és tenir 70 anys com 71, però
vaja, no passa res– no em puc pas sostreure, com qualsevol persona normal,
d'això, d'aquest defecte especial que fan els zeros que hi anem
posant: setanta amb un set al davant i un zero ja comença a fer
goig.
Foto: Ripoll
Aquests
dies, dic, he pensat en aquest fet, que és un do de Déu
que hem d’agrair i que hem de mirar que continuï, almenys posar-hi
la nostra part. Però que és una vida que s'acaba,
és clar, només hi som de pas. Però, de debò
-i això és el que volia dir- aquest pensament no m'ha pas
tret gens de goig de la celebració dels 70 anys, ni tan sols el
fet de pensar: mira, normalment, així que es va establint una certa
longevitat en la vida, cada vegada ets més a prop del terme, certament.
Però
això
no solament no em treu el goig de la celebració sinó que
tampoc no em treu gens d'il·lusions encara de les coses que
jo pugui fer. Gràcies a Déu, vol dir que encara no sóc
vell del tot, perquè encara en tinc, d'il·lusions.
No em treu
ni goig ni il·lusions de cara el futur, sinó que, ja ho sabem,
els cristians, com que tenim una esperança en una vida més
enllà, si per cas l'anar posant anys el que fa és relativitzar
les coses d'aquí baix. No donar valor absolut a res, perquè
no en tenen, les coses d'aquí baix. Però no treu gens la
il·lusió de viure i de continuar vivint.
Si ara em diguéssim
què penso, doncs sí, encara tinc il·lusions i ganes
de viure més, si el Senyor està servit, doncs, de concedir-me
una vida encara més llarga, però tenint ben al davant, essent
realista, sense amagar el cap sota l'ala ni vivint com un il·lús,
aquesta proximitat, cada vegada més notable d'un més enllà
que dura per sempre...
Dono
gràcies a Nostre Senyor –diguem-ho resumidament– pel do d'una vida
que ja va essent llarga i també li dono gràcies pel do d'una
esperança, que sé del cert que no serà decebuda, en
una vida en què ja no caldrà fer més aniversaris perquè
no s'ha d'acabar mai més.
I ho torno
a dir –i potser pensaran: ves, com ha acabat aquest senyor, pensant en
la mort; bé, hem de ser realistes, jo no penso en la mort, jo penso
que després d'aquesta vida n'hi ha una altra, la gran paradoxa
cristiana: que la mort tingui més de començament que no pas
de final per a nosaltres. I això és veritat. I ho hem
d'acceptar i viure amb la gran serenor, sense –repeteixo– que ens tregui
res de la il·lusió d'anar vivint tots els anys que Nostre
Senyor vulgui en aquest món, amb l'esperança d'un més
enllà, però tocant ben bé de peus a terra i aprofitant
tantes i tantes coses bones com el Senyor ens brinda mentre som aquí
baix, que vénen a ser un tast d'aquelles coses definitivament bones
d'allà dalt.
Bé,
i entre aquestes coses bones que el Senyor ens dóna, mentre som
aquí baix, hi ha aquesta obra bona que vostès fan en mi,
que em dóna alegria –no sóc pas insensible– i per la qual
novament –comencem i acabem igual– els dono de tot cor les gràcies.
[<]
Mossèn
Felip
HOMILIA
DE MN. MANEL EN LA MISSA FUNERAL PER MN. FELIP
13 DE DESEMBRE (textos
de la litúrgia del dia: Is 40,25-31 i Mt 11,28-30)
Joan
el Baptista és el més gran dels profetes perquè ell
recapitula en la seva persona tota l’espera de l’antiga Aliança
i perquè ell veu el seu acompliment en el Crist. Com a precursor
de Jesús, ell ve a preparar els camins del Senyor. Està com
revestit de l’esperit d’Elies, esperit profètic, esperit de contemplació
i de pregària Els evangelistes ens el presenten al desert. Allí
bateja amb l’aigua de la penitència; allí predica la conversió;
allí reconeix present Jesús, el qual també acudeix
a ell, talment fos un pecador --Ell que no en tenia, de pecat-- i l’assenyala
com l’Anyell que treu el pecat del món. Després de Joan no
sorgirà cap més profeta a Israel.
Crec que no
és gens difícil descobrir-hi els trets del Baptista en la
figura de Mn. Felip, tan austera, tan humil: la força de la pregària,
la passió profètica, l’esperit contemplatiu, la preparació
dels camins del Senyor, el fet de viure en el desert interior, de ser habitat
ell també per l’esperit d’Elies.
Tanmateix,
diu Jesús, el més petit al Regne del cel és més
gran que Joan Baptista. Si això es pot dir de cada un dels batejats
en Crist, com no ho direm més encara d’un modèlic sacerdot
del Crist, com Mn. Felip? Ell no rebé el baptisme de Joan, sinó
que fou batejat en l’Esperit Sant i amb foc, í fou ungit sacerdot
amb el sant crisma per esdevenir icona, imatge de la mateixa persona del
Senyor enmig del seu poble. Un dels ministeris que més li agradava
era precisament l’administració del sagrament del Baptisme. Tenia
consciència que amb aquest sagrament feia néixer les fonts
de la gràcia en l’interior de les ànimes. Exercia aquesta
paternitat espiritual amb entusiasme. D’altra banda, tots hem admirat la
seva predicació, sempre ben preparada, tan concisa, tan clara i
sempre tan convincent. El seu goig era omplir el desert dels cors amb la
Paraula de Déu i, sobretot, celebrar amb una dignitat exquisida
i una consciència nítida, amb una esplèndida lucidesa
espiritual, l’Eucaristia del Senyor, l’Eucaristia de l’Església.
Joan Baptista
és qui anuncia el Messies, però té la humilitat de
reconèixer que ell mateix no és el Messies Redemptor. Mn.
Felip ha viscut en aquesta mateixa humilitat, sabent-se icona humil del
Crist, d’aquell que sí que ens promet i assegura un destí
d’eternitat. Quin gran sentit de l’Etern tenia Mn. Felip! Un cristianisme
sense la tensió interior, constant i perseverant, envers aquesta
destinació eterna, li semblava un cristianisme reduït i empobrit.
D’aquí l’accent posat en el “vigileu” de la seva darrera homilia.
La seva mirada estava sempre posada en el retorn definitiu del Senyor,
i en el goig espiritual del tast anticipat de la glòria i la benaurança
eternes que ens és donat per la vida sagramental.
Mn. Felip estava
convençut que la carn i la sang --la simple visió natural
de les coses-- no poden heretar el Regne del Cel. Cal néixer de
nou. Cal sempre la conversió. I si l’aliment de Joan consistia en
mel boscana, podem dir que a Mn. Felip l’aliment material poc li ha importat.
Era d’una frugalitat que estava en clara i manifesta oposició al
consumisme compulsiu de tants germans. Però no feia teologia de
la pobresa. La vivia en la seva carn i la practicava sense exhibició.
El seu cor de pastor el portava a practicar secretament, i amb generositat,
la caritat envers els germans necessitats. El veritable aliment de Mn.
Felip --ell que era llaminer-- consistia en el Pa de Vida que és
Crist, l’aliment més dolç i el més condimentat d’amor
que ell assaboria cada dia.
Crist ens és
donat per Maria. Sense aquesta maternitat i aquesta filiació no
hauria estat possible per nosaltres la Redempcíó. Mn. Felip,
sense afectació, però amb una profunda pietat, estimava molt
la Mare de Déu, font de salut, font de salvació, l’advocació
sabadellenca que sentia tan propera. Maria era per a ell la imatge i la
figura de l’Església. Se sentia infantat en el pessebre de l’Església
i col·locat en el seu bressol, com Crist en braços de Maria.
Mn. Felip no cedia, per això mateix, a comentaris fàcils,
i menys frívols, sobre l’Església i els seus pastors. Era
contrari al que anomenava la “teologia del mal humor”. Com a servidor de
l’Església, era un apassionat de la paraula del Crist –l’única
“violència” que s’havia apoderat del seu cor-- i la llescava als
fidels amb un amor de pare i amb entranyes de mare.
Crist acudí
al Jordà a banyar-se en les aigües del nostre sofriment i vingué
a nosaltres per conduir-nos a la casa del Pare. Mn. Felip ja hi ha arribat,
i no sense compartir els sofriments del Senyor. l la seva casa ara és
el lloc on hi ha Maria, la Mare de tots aquells que el Fill ha redimit
amb la seva sang. “Vetlleu. l que el pensament sever de la seva vinguda
final no tregui res a la tendresa de la celebració del naixement
de l’Infant, Déu fet home.” Són les paraules més significatives
de la seva darrera homilia, ja preparada, però no pronunciada, del
primer diumenge d’Advent.
Vull
acabar recordant encara la cita del Kempis que ell ens va recordar després
d’escoltar els elogis que li vaig fer, enmig de tants d’altres que rebé,
el dia de les seves noces d’or sacerdotals: “No ets més sant perquè
t’alabin ni ets més dolent perquè et blasmin. Ets el que
ets. l per molt que diguin de tu, no valdràs ni més ni menys
del que vals als ulls de Déu.” I va afegir de la seva pròpia
collita aquest comentari final: “Als ulls de Déu, m’emparo en la
seva benevolència.” Aquesta era l’ànima profunda de Mn. Felip.
Repeteixo
el que vaig dir el dia del seu enterrament: ‘‘Que Déu et beneeixi,
Mn. Felip, i que hagis trobat aquesta benevolència, per tot el que
ens has donat en el nom de Crist.” [<]
Mn.
Manel Valls
IN PACE
CHRISTI
MN. FELIP CASAÑAS
I GURI
(Nota publicada al Butlletí
de l'Arquebisbat, n. 141, de 30 de novembre de 2001)
Morí
en el Senyor el dia 30 de novembre de 2001 als 78 anys d'edat. Havia nascut
a Sabadell el 23 de juliol de 1923. Estudià al Seminari de Barcelona
i es llicencià en teologia a la Pontifícia Universitat Gregoriana
de Roma l'any 1950. Fou ordenat prevere a Roma el dia 19 de març
de 1950, mentre era alumne del Pontifici Col·legi Espanyol.
De retorn a
la diòcesi fou nomenat professor del Seminari Menor (1950) i encarregat
de Sant Andreu de Llavaneres (1950). També fou vicerector del Seminari
Major de la nostra diòcesi (1961). L'any 1971 fou nomenat rector
de Premià de Mar i arxiprest de La Cisa. L'any 1981 fou enviat a
Sarrià com a rector, càrrec que exercí fins a 1997,
en que demanà quedar-se a la parròquia com a adscrit amb
facultats de vicari. Durant els anys de rector fou també arxiprest
de Sarrià durant 4 anys i administrador parroquial de Maria Reina
(1988). També fou membre del Consell Presbiteral de la diòcesi
(1972) i membre de la Delegació Diocesana de Pastoral Sacramental
i Litúrgia (1981).
La
missa exequial en sufragi de la seva ànima va celebrar-se el dia
2 de desembre, diumenge primer d'Advent, a la parròquia de Sant
Vicenç de Sarrià, de la qual fou rector 16 anys i 4 anys
més com a adscrit amb les facultats de vicari.
Presidí
la missa -els textos de la qual foren els propis del diumenge- el Sr. Cardenal
Arquebisbe que concelebrà amb Mons. Carles Soler, preconitzat bisbe
de Girona, i Mons. Pere Tena, bisbe auxiliar de Barcelona; amb Mn. Manuel
Valls i Serra, rector de Sarrià; amb Mn. Ferran Lorda, vicari; i
amb els preveres de la casa, Mn. Raimon Izard i Mn. Frederic Ràfols.
Va fer una de les lectures bíbliques el seu germà sacerdot,
Mn. Joan Casañas i Guri. Assistiren a la celebració els germans,
germanes, nebots i altres familiars, així com un gran nombre de
fidels de la parròquia de Sarrià.
El
Sr. Cardenal Ricard M. Carles pronuncià l'homilia. Comentant la
segona lectura d'aquell diumenge, aplicà a la vida de Mn. Felip
aquestes paraules de sant Pau als cristians de Roma: "Germans, siguem conscients
dels moments que vivim. Prou de dormir; ja és hora d'aixecar-nos.
Avui tenim la salvació més a prop nostre que quan vam abraçar
la fe". I també aquestes altres: "S'acaba la nit i el dia s'acosta.
Comportem-nos dignament com a ple dia... Que el vostre vestit sigui Jesucrist,
el Senyor". Digué també que Mn. Felip Casañas havia
estat un sacerdot exemplar, sant i savi, molt espiritual, i recordà
també que dels seus més de 50 anys de vida sacerdotal n'havia
dedicat la meitat a la formació dels futurs sacerdots en els nostres
seminaris.
Abans
del responsori de comiat, Mn. Manuel Valls pronuncià les paraules
següents: "En el dia de l'apòstol sant Andreu, en la cloenda
de l'any litúrgic, a dos quarts de vuit del vespre, Mn. Felip Casañas,
ell que tant estimava la litúrgia de l'Església i la vivia
tan intensament, ens ha deixat. Havia rebut amb serenor la informació
sobre la seva afecció cardíaca. Esperava amb molta pau la
intervenció quirúrgica prevista per al proper dia 12. En
els textos d'aquests dies sobre la fi del món i de la història,
hi veia no la devastació de tot el creat, sinó que en contemplava
la fi amb l'encís d'un enamorat: 'I vaig veure la ciutat santa,
la nova Jerusalem, que baixava del cel, procedent de Déu, abillada
com una núvia que s'engalana per al seu Espòs' (Ap 21,2).
És aquest el bo i millor del seu testimoniatge de cristià
i de sacerdot. Aquesta és la seva preciosa herència per a
tots i cadascun de nosaltres. Que aquesta comunitat parroquial, des de
l'actual pastor fins al més humil dels feligresos, en sigui digna.
Que Déu et beneeixi, Mn. Felip, per tot el que ens has donat en
nom de Crist".
Les seves despulles
varen rebre cristiana sepultura al cementiri de Sabadell, mentre els fidels
cantaven l'himne a la Mare de Déu de la Salut. En el recordatori
del seu traspàs es varen posar aquestes paraules del salm 15, 5-6:
"Senyor, heretat meva i calze meu, vós m'heu triat la possessió.
La part que m'ha tocat és deliciosa. M'encisa la meva heretat".
I deia també el recordatori: "Amb les paraules del salm 15, escollides
per ell mateix amb motiu de les seves noces d'or sacerdotals i que tanta
llum li van fer en la seva vida de capellà, tots els qui l'hem conegut
i estimat expressem el nostre goig i agraïment al Senyor pel do de
la seva vida i el seu ministeri".
|