Premissa
1. Quin tipus de
reflexió?
Per què ara?
· L'era de les comunicacions · El
context cultural · El New Age i la fe catòlica
· Un repte positiu
2. L’espiritualitat
New Age: una visió panoràmica
Quina és la
novetat del New Age? · Què pretén
oferir el New Age? · Encant: s’ha de ser un
àngel · Harmonia i comprensió:
bones vibracions · Salut: una vida daurada
· Unitat integral: un viatge màgic i misteriós
· Els principis fonamentals del pensament New Age
· Una resposta global en un temps de crisi ·
La matriu essencial del pensament New Age ·
Temes centrals del New Age · Què
diu el New Age a propòsit... de la persona
humana, de Déu, del món?
· «Habitants del mite més que de la
història»?: New Age i cultura · Per
què el New Age ha tingut un èxit tan ràpid i s’ha
difós amb tanta eficàcia?
3. New Age i espiritualitat
cristiana
El New Age com a
espiritualitat · Narcisisme espiritual? ·
El Crist Còsmic · Mística cristiana i mística
New Age · El «déu interior» i la «teosi»
4. El New Age i la fe cristiana
cara a cara
5. Jesucrist ens ofereix
l'aigua de la vida
6. Punts a tenir en compte
Necessitat d’una guia i d’una formació
sòlida · Passos concrets
7. Apèndix
Algunes formulacions breus de les
idees del New Age · Glossari seleccionat · Llocs clau del
New Age
8. Recursos
Documents del Magisteri de l’Església
catòlica · Estudis cristians
9. Bibliografia general
Alguns llibres del New Age ·
Obres històriques, descriptives i analítiques
Document sencer: en italià
· en anglès
PREMISSA
Aquest estudi s’ocupa del fenomen
complex del New Age que influeix molts aspectes de la cultura contemporània.
L’estudi és un informe provisional.
És el fruit de la reflexió comuna del Grup d’Estudi sobre
els Nous Moviments Religiosos, integrat per membres del staff de diversos
dicasteris de la Santa Seu: els consells pontificis de la Cultura i per
al Diàleg Interreligiós (que han estat els redactors principals
d’aquest projecte), la Congregació per l'Evangelització dels
pobles i el Consell Pontifici per la Promoció de la Unitat dels
Cristians.
Aquestes reflexions s’adrecen sobretot
als qui estan compromesos en la pastoral, per tal que estiguin en disposició
d’explicar de quina manera el moviment New Age difereix de la fe cristiana.
Aquest estudi invita els lectors a ser conscients de la manera com la religiositat
New Age s’adreça a la fam espiritual dels homes i de les dones del
nostre temps. Cal reconèixer que l'atracció que la religiositat
New Age exerceix sobre alguns cristians és deguda en part a la manca
d’una atenció seriosa en les pròpies comunitats als temes
que realment formen part de la síntesi catòlica, com és
ara la importància de la dimensió espiritual de l’home i
la seva integració amb el conjunt de la vida, la cerca d’un significat
per aquesta, el lligam entre els éssers humans i la resta de la
creació, el desig d’un canvi personal i social, i el refús
d’una visió racionalista i materialista de la humanitat.
Aquesta publicació reclama
l'atenció sobre la necessitat de conèixer i comprendre el
New Age com a corrent cultural, com també sobre la necessitat que
els catòlics coneguin l’autèntica doctrina i espiritualitat
catòlica per valorar correctament els temes d’aquest corrent. Els
primers dos capítols presenten el New Age com una tendència
cultural de molts aspectes i ofereixen una anàlisi dels fonaments
del seu pensament. Del capítol tercer en endavant és donen
algunes indicacions per a una recerca sobre aquest moviment per comparació
del missatge cristià. S’hi inclouen també alguns suggeriments
de naturalesa pastoral.
Qui vulgui aprofundir l’estudi del
New Age en trobarà referències útils a l’apèndix.
És desitjable que aquesta obra sigui un estímul per a estudis
ulteriors que s’adaptin a diversos contextos culturals. També es
fixa l’objectiu de promoure el discerniment per als qui cerquen punts de
referència segurs per una vida de més plenitud. Estem veritablement
convençuts que a molts dels nostres contemporanis que busquen alguna
cosa, nosaltres els podem descobrir una autèntica set de Déu.
Com ha afirmat el Papa Joan Pau II en adreçar-se a un grup de bisbes
dels Estats Units: «els pastors s’han de preguntar honestament si
han prestat prou atenció a la set del cor humà de veritable
“aigua viva” que només Crist, el nostre Redemptor, ens pot donar
(cf. Jn 4,7-13). Com Ell, nosaltres hem d’insistir “en la dimensió
espiritual de la fe, en la frescor eterna del missatge evangèlic
i en la seva capacitat de transformar i renovar aquells qui l’accepten»
(AAS 86/4, 330).
1. QUIN TIPUS
DE REFLEXIÓ?
Les reflexions següents volen
ser una guia per als catòlics compromesos en la predicació
de l’Evangeli i en l’ensenyament de la fe a tots els nivells en el si de
l’Església. Aquest document no intenta oferir una sèrie de
respostes completes als nombrosos interrogants suscitats pel New Age o
per altres signes contemporanis de l’eterna recerca humana de felicitat,
significat i salvació. És una invitació a comprendre
aquest corrent cultural i a comprometre’s en un diàleg autèntic
amb tots els qui estan influenciats pel seu pensament. El document guia
els qui estan compromesos en la pastoral a comprendre i a respondre a l’espiritualitat
New Age, ja sigui il·lustrant-se els punts en què aquesta
espiritualitat contrasta amb la fe catòlica, ja sigui rebutjant
les posicions exposades pels pensadors New Age en oposició a la
fe cristiana. El que es demana als cristians és, sobretot, una fonamentació
ferma en la pròpia fe. Sobre aquesta base sòlida, es pot
edificar una vida que respongui positivament a l’exhortació continguda
a la Primera Carta de sant Pere: «estigueu sempre a punt per a donar
una resposta a tothom qui us demani raó de la vostra esperança.
Però feu-ho suaument i amb respecte, mantenint la rectitud de consciència»
(1Pe 3, 15 i seg.).
1.1. Per què
ara?
L'inici del tercer mil·lenni
no s’esdevé tan sols dos mil anys després del naixement de
Jesús, sinó també en un moment en què els astròlegs
creuen que l'Edat dels Peixos, que és com coneixen l’era cristiana,
arriba al seu terme. El moviment New Age pren el nom de l’imminent Edat
astrològica de l’Aquari. El New Age és una de les nombroses
explicacions del significat d’aquest moment històric que bombardegen
la cultura contemporània (particularment l’occidental) i és
difícil delimitar clarament què és coherent i què
no ho és amb el missatge cristià. Per això, sembla
que aquest és el moment just per fer una valoració, des de
l’òptica cristiana, del pensament del New Age i del moviment New
Age en conjunt. S’ha dit, bastant correctament, que avui moltes persones
oscil·len entre certesa i incertesa, especialment pel que fa a la
seva pròpia identitat.1 Alguns opinen que la religió
cristiana és patriarcal i autoritària, que les institucions
polítiques són incapaces de millora el món i que la
medicina oficial (al·lopàtica) no aconsegueix guarir eficaçment
les persones. El fet que aquells que adés eren elements centrals
de la societat ara siguin percebuts com a no dignes de confiança
o privats d’autèntica autoritat ha creat un clima en el qual les
persones miren al seu interior, en si mateixes, a la recerca de sentit
i de força. També s’adrecen a institucions alternatives,
en l’esperança que puguin satisfer les seves necessitats més
profundes. La vida caòtica o desestructurada de les comunitats alternatives
dels anys setanta ha fomentat que es busqui disciplina i estructures que
són evidentment els elements clau dels moviments «místics»,
tan populars. El New Age és atractiu sobretot perquè molt
del que ofereix satisfà les aspiracions, sovint no satisfetes per
les institucions oficials.
Si bé gran part del New Age
és una reacció a la cultura contemporània, per molts
aspectes n’és fill. El Renaixement i la Reforma van plasmar l'individu
occidental modern, que s’ha alliberat dels fardells exteriors com l'autoritat
merament extrínseca i la tradició. Les persones cada vegada
tenen menys necessitat de «formar part» d’institucions (i tanmateix
la solitud és una veritable plaga de la vida moderna) i no senten
poc inclinats a sotmetre’s a judicis «oficials». Amb aquest
culte de l’home, la religió és reconduïda a l’esfera
íntima, la qual cosa prepara el terreny per una celebració
de la sacralitat d’un mateix. Per aquest motiu, el New Age comparteix molts
dels valors que propugna la cultura empresarial i «l’evangeli de
la prosperitat» (del qual parlarem tot seguit: secció 2.4)
i també la cultura consumista, la influència de la qual es
manifesta en el nombre creixent de persones que consideren que és
possible combinar el cristianisme i el New Age, prenent de cada un d’ells
el millor que tenen.2 És bo recordar que algunes
desviacions internes del cristianisme han anat més enllà
del teisme tradicional, acceptant un gir unilateral vers un mateix i això
ha provocat una confusió de perspectives. És important observar
que, en algunes pràctiques del New Age, Déu és reduït
a la funció de promoure el desenvolupament de l’individu.
El New Age atreu persones imbuïdes
pels valors de la cultura moderna. La llibertat, l'autenticitat, l'autonomia
i d’altres valors semblants són considerats sagrats. Fascina a tots
els qui tenen problemes amb la societat patriarcal. «No reclama més
fe que anar al cinema»3 i en canvi pretén
satisfer les aspiracions espirituals de les persones. Aquí es planteja
una qüestió central: què s’entén per espiritualitat
en un context New Age? La resposta desvela algunes diferències entre
la tradició cristiana i molt del que es pot anomenar New Age. Algunes
versions del New Age exploten les forces de la naturalesa i cerquen d’entrar
en comunicació amb un altre món per descobrir el destí
dels individus, ajudant-los a sintonitzar en la freqüència
justa per extreure el millor de si mateixos i de les circumstàncies.
En la majoria dels casos, això és totalment fatalista. En
canvi, el cristianisme és una invitació a mirar fora d’un
mateix i més enllà, al «Nou Advent» de Déu
que ens crida a viure el diàleg d'amor.4
1.2. L'era de
les comunicacions
Als darrers anys, la revolució
tecnològica en les comunicacions ha creat una situació del
tot nova. La facilitat i la velocitat amb què, al nostre temps,
les persones es poden comunicar, constitueixen una de les raons per les
quals el New Age ha aconseguit reclamar l'atenció de persones de
totes les edats i de totes les formacions, hi ha confós també
molts seguidors de Crist, que no estan segurs de què es tracta.
Internet, de manera particular, exerceix una influència enorme,
sobretot entre els joves, que consideren que és una manera amb què
congenien i que els fascina alhora d’adquirir informacions. Tanmateix,
és un vehicle mutant d’equívocs sobre moltíssims aspectes
de la religió: no tot el que s’hi titlla de «cristià»
o «catòlic» reflecteix fidelment els ensenyaments de
l’Església catòlica i, en canvi, hi ha una notable difusió
de les fonts del New Age que van des del més seriós al més
faceciós. Les persones tenen necessitat, i amb raó, d’informacions
fiables sobre les diferències entre el cristianisme i el New Age.
1.3. El context
cultural
Examinant moltes tradicions New Age,
de seguida es veu clar que, de fet, hi ha poca cosa nova. El nom sembla
que es va difondre a través dels Rosa Creu i la Maçoneria,
als temps de les revolucions francesa i americana, però la realitat
a què fa referència és una variant contemporània
de l’esoterisme occidental. Aquest s’inspira en els grups gnòstics
que van sorgir als primes anys del cristianisme i que van adquirir importància
a Europa en el període de la Reforma. Es va desenvolupar paral·lelament
a les visions científiques del món i va adquirir una justificació
racional als segles XVIII i XIX. S’ha caracteritzat pel rebuig progressiu
d’un Déu personal i per centrar-se en altres entitats, que sovint
fan d’intermediàries entre Déu i l’home en el cristianisme
tradicional, les quals adapta de formes cada vegada més originals
i n'introdueix d’altres. Una forta tendència de la cultura occidental
moderna, que ha permès la introducció de les idees New Age,
és l'acceptació general de la teoria evolucionista de Darwin.
Aquesta, juntament amb l'atenció que s’ha prestat a poders espirituals
amagats o a forces de la natura, ha constituït l’espina dorsal de
molts aspectes del que ara es coneix com a teoria del New Age. Fonamentalment,
si el New Age ha tingut un gran èxit és perquè la
seva visió del món ja era àmpliament acceptada. El
terreny havia estat adobat pel desenvolupament i la difusió del
relativisme i l'antipatia o la indiferència vers la fe cristiana.
A més, s’ha encetat un encès debat sobre una possible definició
del New Age com a fenomen postmodern. L'existència i el fervor del
pensament i de la pràctica New Age testimonien les aspiracions insadollables
de l’esperit humà cap a la transcendència i el sentit religiós,
que no és tan sol un fenomen cultural contemporani, sinó
que ja era evident en el món antic tant cristià com pagà.
1.4. El New
Age i la fe catòlica
Bo i admetent que la religiositat
New Age respon d’alguna manera a les aspiracions legitimes de la naturalesa
humana, cal reconèixer que això ho intenta fer oposant-se
sempre a la revelació cristiana. Especialment a la cultura occidental,
la fascinació que exerceixen enfocaments «alternatius»
a l’espiritualitat és molt forta. D’una banda, entre els catòlics
s’han difós noves formes d’afirmació psicològica de
l’individu, àdhuc en els centres de recés, en els seminaris
i en els instituts de formació per a religiosos. D’altra banda,
la nostàlgia i la curiositat creixents per la saviesa i els rituals
antics expliquen l'àmplia difusió de l’esoterisme i del gnosticisme.
Moltes persones se senten atretes particularment per tot el que és
conegut, erròniament o encertadament, com a espiritualitat «celta»,5
o per les religions dels pobles antics. Molts llibres i cursos sobre espiritualitat
i sobre les religions antigues o orientals formen part d’una tasca en forta
expansió i sovint són etiquetats amb el terme New Age per
motius comercials. Tanmateix, les relacions amb aquestes religions no sempre
són clars i sovint són negats.
Un discerniment cristià adequat
del pensament i de la pràctica New Age no pot deixar de reconèixer
que, com en el gnosticisme dels segles II i III, aquest representa una
mena de compendi de posicions que l’Església ha identificat com
a heterodoxes. Joan Pau II adverteix sobre el «ressorgiment de les
antigues idees gnòstiques en la forma de l’anomenat New Age. No
es pot suposar que això comporti una renovació de la religió,
sinó que és només una nova manera de practicar la
gnosi, és a dir, aquella actitud de l’esperit que, en nom d’un coneixement
profund de Déu, acaba per estrafer-ne la Paraula amb paraules que
només són humanes. La gnosi mai no s’ha apartat del terreny
del cristianisme, sinó que sempre hi ha conviscut, a vegades sota
la forma d’un corrent filosòfic, més sovint amb modalitats
religioses o parareligioses, en un clar contrast, per bé que no
declarat, amb el que és essencialment cristià».6
Se’n pot veure un exemple en l'eneagrama, l’instrument per a l’anàlisi
del caràcter segons nous tipus, el qual, quan s’utilitza com a mitjà
de creixement espiritual, introdueix una certa ambigüitat en la doctrina
i en la vida de la fe cristiana.
1.5. Un repte
positiu
La fascinació del New Age
no es pot infravalorar. Quan el coneixement del contingut de la fe cristiana
és feble, es pot sostenir, erròniament, que la religió
cristiana no inspira una espiritualitat profunda i s’és temptat
de cercar-la en un altre lloc. És cert que alguns consideren que
el New Age ja és un fenomen del passat i parlen del «Next
Age».7 Es refereixen a una crisi que es va començar
a manifestar als Estats Units d'Amèrica als primers anys noranta,
però admeten que, concretament fora del món de parla anglesa,
aquesta «crisi» es podria produir més tard. Sigui com
sigui, les llibreries, les emissores radiofòniques i l’estol de
grups d’autoajuda sorgits en moltes ciutats i ciutadans occidentals, sembla
que expliquen una història diversa. Sembla que, almenys de moment,
el New Age encara estigui molt viu i una part integrant de l’actual escenari
cultural.
L’èxit del New Age llança
un repte a l’Església. Les persones senten que la religió
cristiana no els ofereix –o potser no els ha donat mai– allò que
necessiten realment. La cerca que sovint porta les persones fins al New
Age és un desig autèntic d’espiritualitat més profunda,
d’una cosa que els toqui el cor, i d’una manera que doni sentit a un món
confús i sovint alienant. Hi ha un to positiu en la crítiques
que el New Age fa del «materialisme de la vida quotidiana, de la
filosofia i també de la medicina i la psiquiatria; del reduccionisme
que refusa de prendre en consideració les experiències religioses
i sobrenaturals; de la cultura industrial de l’individualisme desenfrenat,
que palesa l'egoisme i no es preocupa dels altres, del futur i de l’ambient».8
El problema que planteja el New Age són les respostes alternatives
que dóna a les preguntes existencials. Si l’Església no vol
ser acusada de no atendre els desigs de les persones, els seus membres
han de fer dues coses: consolidar encara amb més fermesa els fonaments
de la pròpia fe i escoltar la crida, sovint silenciosa, que neix
del cor de les persones i que, si no és escoltada per l’Església,
els porta a altres llocs. Cal exhortar els fidels a unir-se més
íntimament a Jesucrist per estar preparats per seguir-lo, ja que
Ell és l’autèntic camí vers la felicitat, la veritat
sobre Déu i la plenitud de vida per a tots els homes i per a totes
les dones que volen respondre al Seu amor.
2. L’ESPIRITUALITAT
NEW AGE: UNA VISIÓ PANORÀMICA
Els cristians en moltes societats
occidentals, i cada vegada més sovint també en altres parts
del món, entren en contacte amb aspectes diversos del fenomen conegut
com a New Age. Molts d’ells volen esbrinar quina és la millor manera
d’apropar-se a quelcom que fascina però que alhora és complex,
relliscós i a vegades irritant. Aquestes reflexions constitueixen
un intent d’ajudar els cristians a fer dues coses:
– Identificar els elements del desenvolupament
de la tradició New Age;
– Indicar quins aspectes estan en
contradicció amb la revelació cristiana.
Aquesta és una resposta pastoral
a un repte actual que no pretén ni tan sols fer una llista exhaustiva
dels fenòmens del New Age, ja que en resultaria un volum molt pesat
i aquesta informació es pot robar ja en altres fonts. Tanmateix,
és essencial cercar de copsar el New Age correctament per tal de
valorar-lo amb serenor i evitar de fer-ne una caricatura. Seria desconsiderat
i fals afirmar que tot el que està vinculat al New Age és
just o erroni. Tanmateix, atesa la visió subjacent en la religiositat
New Age, en conjunt és difícil de conciliar-lo amb la doctrina
i l’espiritualitat cristianes.
El New Age no és un moviment
en el sentit que normalment s’atribueix a l’expressió «nou
moviment religiós» i no és tampoc allò que s’entén
habitualment amb els termes de «culte» i «secta».
És transversal a les cultures i present en diversos fenòmens
com ara la musica, el cinema, els seminaris, els grups d’estudi, els recessos,
les teràpies i moltes altres activitats i esdeveniments i, per això,
és molt més difús i informal, per bé que alguns
grups religiosos o parareligiosos incorporen conscientment elements New
Age. Segons alguns, aquest corrent ha estat una font d’idees per a diverses
sectes religioses i parareligioses.9 El New Age no és
un moviment únic o uniforme, sinó més aviat una xarxa
de llargues malles de practicants que comparteixen el fet de pensar globalment
i actuar localment. Els qui formen part d’aquesta xarxa no en coneixen
necessàriament els altres components i rarament se’ls troben, o
potser mai. Per tal d’evitar la confusió que es pot derivar de l'ús
del terme «moviment», alguns es refereixen al New Age com a
un «milieu»10 o un «culte a qui escolta»
(audience cult).11 Tanmateix, també s’ha destacat
que «és un corrent de pensament molt coherent»,12
un repte deliberat a la cultura moderna. Es tracta d’una estructura sincrètica
que incorpora molts elements diversos i que permet a les persones de compartir
interessos o lligams en graus molt diversos i amb diferents nivells de
compromís. Moltes tendències, pràctiques i comportaments
que d’alguna manera formen part del New Age són, de fet, part d’un
reacció profunda, fàcilment identificable, contra la cultura
dominant; així, en aquest sentit, el terme «moviment»
no està del tot fora de lloc. Això es pot aplicar al New
Age en el mateix sentit que s’aplica a d’altres grans moviments socials,
com els que hi ha a favor dels drets civils o de la pau. Com aquests últims,
precisament, el New Age constitueix un estol sorprenent de persones compromeses
amb els fins principals del moviment, però molt diferents en la
manera d’implicar-s’hi i de comprendre’n algunes qüestions particulars.
L’expressió «religió
del New Age» encara és més controvertida; per això
és millor d’evitar-la, per bé que el New Age és sovint
una resposta a interrogants i necessitats de caràcter religiós
i que exerceix la seva fascinació sobre persones que cerquen de
descobrir i redescobrir una dimensió espiritual en la pròpia
vida. La opció d’evitar l’expressió «religió
del New Age» de cap manera no vol posar en dubte el caràcter
autèntic de la cerca de significat i de sentit en la vida per part
d’aquestes persones, sinó tan sols respectar el fet que molts, en
l’àmbit d’aquest moviment, fan una distinció acurada entre
«religió» i «espiritualitat». Molts han
rebutjat la religió organitzada perquè opinen que no ha aconseguit
satisfer les seves necessitats i justament per aquest motiu s’han adreçat
a altres llocs per trobar «espiritualitat». A més, en
el New Age és fonamental la convicció que el temps de les
religions particulars s’ha acabat i, per tant, referir-s’hi com a una religió
seria contrari a la seva manera de concebre’s. Tot amb tot, és bastant
correcte situar el New Age en el context més ampli de la religiositat
esotèrica, la fascinació de la qual continua augmentar.13
Aquest text planteja un problema
de fons. És un intent de comprendre i de valorar una cosa que és
fonamentalment una exaltació de la riquesa de l’experiència
humana. Per tant, és destinat a suscitar critiques pel fet que no
aconsegueixi fer justícia a un moviment cultural l’essència
del qual és justament infringir els que es consideren els límits
augusts del discurs racional. Tanmateix, intenta ser una invitació
a tots els cristians perquè es prenguin seriosament el New Age i,
com a tal, demana als seus lectors que entrin en un diàleg crític
amb les persones que segueixin punts de vista molt diversos per afrontar
la mateixa realitat.
L'eficàcia pastoral de l’Església
en el tercer mil·lenni depèn, en gran manera, de la preparació
de proclamadors eficaços del missatge evangèlic. El que segueix
és una resposta a les dificultats expressades per molts a l’hora
d'afrontar el complex i relliscós fenomen del New Age. És
un intent de comprendre què és el New Age i d’identificar
les preguntes per a les quals diu que té respostes i solucions.
Hi ha alguns llibres òptims i d’altres estudis que n’investiguen
tot el fenomen o n’expliquen amb detall alguns dels aspectes concrets.
Algunes d’aquestes obres s’esmenten a l’apèndix. En tot cas, aquestes
no sempre contenen el discerniment necessari d’acord amb la fe cristiana.
Aquest text es fixa l’objectiu d’ajudar els catòlics a trobar una
clau de lectura dels principis bàsics que hi ha darrere del pensament
New Age, per tal que puguin fer una valoració cristiana dels elements
del New Age en què es trobin. Cal dir que a moltes persones no els
agrada el terme New Age i consideren que l'expressió «espiritualitat
alternativa» és més correcta i menys restrictiva. També
és cert que molts dels fenòmens esmentats en aquest document
no porten cap etiqueta, però es presumeix, per mor de la brevetat,
que els lectors hi reconeixeran un fenomen o un conjunt de fenòmens
que, amb raó, es poden relacionar amb el moviment cultural general
conegut sovint amb el nom de New Age.
2.1. Què
hi ha de nou en el New Age?
Per a molts, el terme “New Age” es
refereix a un moment decisiu de la història. Segons els astròlegs,
vivim en l’Era dels Peixos, que ha estat dominada pel cristianisme i que
serà reemplaçada per la Nova Era de l’Aquari al començament
del tercer mil·lenni.14 L’Era de l’Aquari adquireix
una importància enorme en el moviment del New Age, sobretot per
l’influx de la teosofia, l’espiritisme i l’antroposofia, i dels seus antecedents
esotèrics. Els qui subratllen l’imminent canvi del món expressen
sovint el desig d’aquest canvi, no tant en el món mateix com en
la nostra cultura, en la manera de relacionar-nos amb el món. Això
és especialment evident en els qui fan èmfasi en la idea
d’un nou paradigma de vida. És un enfocament atractiu, ja que en
algunes de les seves manifestacions els homes no són espectadors
passius, sinó que fan un paper actiu en la transformació
de la cultura i en la creació d’una nova consciència espiritual.
En altres manifestacions, s’atribueix més poder a la progressió
inevitable dels cicles naturals. En qualsevol cas, l’Era de l’Aquari és
una visió, no una teoria. Però el New Age és una tradició
àmplia que incorpora moltes idees sense vinculació explícita
amb el canvi de l’Era dels Peixos a l’Era de l’Aquari. Entre elles hi ha
visions moderades, però molt generalitzades, d’un futur en el qual
hi haurà una espiritualitat planetària al costat de les religions
individuals, institucions polítiques planetàries que completaran
les locals, entitats econòmiques globals més participatives
i democràtiques, una importància més gran de les comunicacions
i l’educació, un enfocament mixt de la salut que combinarà
la medicina professional i l’autoguariment, una comprensió del jo
més andrògina, i formes d’integrar la ciència, la
mística, la tecnologia i l’ecologia. Una vegada més, això
demostra el desig profund d’una existència satisfactòria
i saludable per a la raça humana i per al planeta. Entre les tradicions
que conflueixen en el New Age es poden enumerar: les antigues pràctiques
ocultes d’Egipte, la càbala, el gnosticisme cristià primitiu,
el sufisme, les tradicions dels druides, el cristianisme cèltic,
l’alquímia medieval, l’hermetisme renaixentista, el budisme zen,
el ioga, etc.15
En això consisteix la “novetat”
del New Age. És un “sincretisme d’elements esotèrics i seculars”.16
Es vincula a la percepció, àmpliament difosa, que el temps
ja està preparat per a un canvi fonamental dels individus, la societat
i el món. Hi ha diverses expressions de la necessitat de canvi:
– de la física mecanicista
de Newton a la física quàntica;
– de l’exaltació de la raó
de la modernitat a una valoració del sentiment, l’emoció
i l’experiència (descrita sovint com un desplaçament del
pensament racional del “cervell esquerre” al pensament intuïtiu del
“cervell dret”);
– d’un domini de la masculinitat
i el patriarcat, a una celebració de la feminitat en els individus
i en la societat.
En aquest context, s’empra sovint
el terme “canvi de paradigma” (paradigm shift). De vegades, es pressuposa
clarament que aquest canvi no tan sols és desitjable, sinó
inevitable. El rebuig a la modernitat, subjacent a aquest desig de canvi,
no és nou. Més aviat es pot descriure com «un restabliment
o “revival” modern de les religions paganes amb una barreja d’influxos
tant de les religions orientals com de la psicologia, la filosofia, la
ciència i la contracultura modernes, desenvolupades als anys cinquanta
i seixanta».17 El New Age no és sinó
un testimoni d’una revolució cultural, una reacció complexa
enfront de les idees i els valors dominants en la cultura occidental, malgrat
que la seva crítica idealista és, paradoxalment, típica
de la cultura que critica.
Cal dir algunes paraules sobre la
idea de canvi de paradigma. La va popularitzar Thomas Kuhn, historiador
americà de la ciència, que va concebre el paradigma com “la
constel·lació sencera de creences, valors, tècniques,
etc., compartits pels membres d’una comunitat determinada”.18
Quan es produeix un desplaçament d’un paradigma a un altre, es tracta
d’una transformació en bloc de la perspectiva més que d’un
desenvolupament gradual: en realitat, és una revolució. Kuhn
va posar en relleu que els paradigmes rivals són incommensurables
i no poden coexistir. Per això, afirmar que un canvi de paradigma
en l’àmbit de la religió i de l’espiritualitat és
simplement una manera nova de formular les creences tradicionals constitueix
un error. El que succeeix en realitat és un canvi radical de cosmovisió,
que posa en dubte no tan sols el contingut, sinó també la
interpretació fonamental de la visió anterior. Potser l’exemple
més clar de tot això, pel que fa a la relació entre
el New Age i el cristianisme, és la reelaboració de la vida
i del significat de Jesucrist. És impossible reconciliar aquestes
dues visions.19
Resulta clar que la ciència
i la tecnologia han estat incapaces de complir les seves antigues promeses,
raó per la qual els homes han retornat a l’àmbit espiritual
en recerca de significat i d’alliberament. Tal com ara el coneixem, el
New Age és el resultat de la recerca de quelcom de més humà
i més bell enfront de l’experiència opressora i alienant
de la vida en la societat occidental. Els seus primers exponents, disposats
a estendre l’abast d’aquesta recerca, li van donar un enfocament molt eclèctic.
Podria ser un dels signes del “retorn a la religió”, però
per descomptat no és un retorn a les doctrines i als credos cristians
ortodoxos. Els primers símbols d’aquest “moviment” que es van introduir
en la cultura occidental van ser el conegut festival de Woodstock, a l’estat
de Nova York, en 1969, i el musical Hair, que va exposar els principals
temes del New Age en la seva cançó emblemàtica “Aquarius”.20
Però això era tan sols la punta d’un iceberg les veritables
dimensions del qual s’han pogut percebre només en una època
relativament recent. L’idealisme dels anys 1960 i 1970 encara sobreviu
en alguns sectors. Però ara ja no són els adolescents els
qui hi estan implicats principalment. Els vincles amb la ideologia política
d’esquerres s’han esvaït i les drogues psicodèliques ja no
tenen la importància d’aleshores. Han succeït tantes coses
des de llavors que tot això ja no és revolucionari. Les tendències
“espirituals” i “místiques” que abans es limitaven a la contracultura,
avui dia formen part arrelada de la cultura dominant i afecten facetes
tan distintes de la vida com la medicina, la ciència, l’art i la
religió. La cultura occidental està ara imbuïda d’una
consciència política i ecològica més generalitzada,
i tot aquest desplaçament cultural ha tingut una repercussió
enorme en els estils de vida de les persones. Alguns han suggerit que el
“moviment” New Age és precisament aquest gran canvi cap al que es
considera “un gènere de vida notablement millor”.21
2.2. Què
pretén oferir el New Age?
2.2.1. Encant:
cal ser un àngel
Un dels elements més comuns
de l’espiritualitat New Age és la fascinació per les manifestacions
extraordinàries i, en particular, pels éssers paranormals.
Les persones reconegudes com a mèdiums asseguren que la seva personalitat
és posseïda per una altra entitat durant el trànsit,
un fenomen New Age conegut com a channeling (canalització),
en el qual el mèdium pot perdre el control del seu cos i de les
seves facultats. Algunes persones que han estat testimonis d’aquests esdeveniments
no dubtarien a admetre que les manifestacions són efectivament espirituals,
però no procedeixen de Déu, malgrat el llenguatge d’amor
i de llum que se sol emprar se gairebé sempre... Probablement sigui
més correcte referir-s’hi com una forma contemporània d’espiritisme,
més que una espiritualitat en sentit estricte. Altres amics i consellers
del món de l’esperit són els àngels (que s’han convertit
en centre d’un nou negoci de llibres i imatges). Quan en el New Age es
parla d’àngels, es fa de manera poc sistemàtica, ja que les
distincions en aquest àmbit no sempre es consideren útils,
sobretot si són massa precises, perquè “hi ha molts nivells
de guies, entitats, energies i éssers en cada vuitena de l’univers...
Són allà perquè els escullis i els triïs segons
els teus propis mecanismes d’atracció-repulsió”.22
Aquests éssers espirituals de vegades són invocats de manera
“no religiosa” com una ajuda per a la relaxació, amb vista a millorar
la presa de decisions i el control de la pròpia vida personal i
professional. Una altra experiència New Age, que asseguren posseir
alguns que s’autodefineixen com a “místics”, consisteix en la fusió
amb alguns esperits que ensenyen per mitjà de persones concretes.
Alguns esperits de la naturalesa són descrits com energies potents
que existeixen en el món natural i també en els “nivells
interiors”, és a dir, aquells als quals s’accedeix mitjançant
l’ús de rituals, drogues i d’altres tècniques per arribar
a estats de consciència alterats. Està clar que, almenys
en teoria, el New Age sovint no reconeix cap autoritat espiritual més
enllà de l’experiència personal interior.
2.2.2. Harmonia
i comprensió: bones vibracions
Fenòmens tan diversos com
el Jardí de Findhorn i el Feng Shui23 representen
una diversitat d’estils que il·lustren la importància d’estar
en sintonia amb la naturalesa i el cosmos. En el New Age no hi ha cap distinció
entre el bé i el mal. Les accions humanes són fruit de la
il·luminació o de la ignorància. D’aquí que
no puguem condemnar a ningú, i que ningú tingui necessitat
de perdó. Creure en l’existència del mal només pot
crear negativitat i temor. La resposta a la negativitat és l’amor.
Però no del tipus que s’ha de traduir en accions; és més
una qüestió d’actituds mentals. L’amor és energia, una
vibració d’alta freqüència; el secret de la felicitat
i de la salut consisteix a sintonitzar amb la gran cadena de l’ésser,
de trobar-hi el propi lloc. Els mestres i les teràpies New Age afirmen
que ofereixen la clau per trobar les correspondències entre tots
els elements de l’univers, de manera que hom pugui modular la tonalitat
de la seva vida i estar en harmonia absoluta amb els altres i amb tot el
que l’envolta, si bé el rerefons teòric varia entre els uns
i els altres.24
2.2.3. Salut:
una vida daurada
La medicina formal (al·lopàtica)
tendeix actualment a limitar-se a guarir mals aïllats, concrets, i
no aconsegueix una visió de conjunt de la salut de la persona: això
ha provocat sovint una insatisfacció ben comprensible. La popularitat
de les teràpies alternatives ha augmentat molt perquè asseguren
entendre la persona en la seva totalitat i es dediquen a sanar més
que a guarir. Com és sabut, la sanitat holística se centra
en el paper important que té la ment en la curació física.
Es diu que la connexió entre els aspectes espirituals i físics
de la persona es troba en el sistema immunològic o en el sistema
chakra hindú. Des de la perspectiva New Age, la malaltia i el sofriment
procedeixen d’una actuació contra la naturalesa. Quan s’està
en sintonia amb la naturalesa, cap esperar una vida més saludable
i fins i tot una prosperitat material. Segons alguns sanadors del New Age,
en realitat no hauríem de morir. El desenvolupament del nostre potencial
humà ens posarà en contacte amb la nostra divinitat interior
i amb aquelles parts del nostre jo alienades o suprimides. Això
es revela sobretot en els estats de consciència alterats (Alterated
States of Consciousness, ASC), induïts per les drogues o per diverses
tècniques d’expansió de la ment, particularment en el context
de la “psicologia transpersonal”. Se sol considerar el xaman com l’especialista
dels estats de consciència alterats, com aquell que és capaç
d’intervenir entre els regnes transpersonals dels déus i els esperits
i el món dels humans.
Hi ha una notable varietat d’enfocaments
que promouen la salut holística, alguns derivats d’antigues tradicions
culturals, d’altres relacionats amb les teories psicològiques desenvolupades
a Esalen als anys 1960-1970. La publicitat relacionada amb el New Age cobreix
un ampli espectre de pràctiques, com ara l’acupuntura, el biofeedback,
la quiropràctica, la quinesiologia, l’homeopatia, la iridologia,
el massatge i diversos tipus de bodywork (com l’ergonomia, el Feldenkrais,
la reflexologia, el rolfing, el massatge de polaritat, el tacte terapèutic,
etc.), la meditació i la visualització, les teràpies
nutricionals, el guariment psíquic, diversos tipus de medicina a
base d’herbes, el guariment mitjançant cristalls (cristal·loteràpia),
metalls (metal·loteràpia), música (musicoteràpia)
o colors (cromoteràpia), les teràpies de reencarnació
i, finalment, els programes en dotze passos i els grups d’autoajuda.25
Es diu que la font del guariment està a dins de nosaltres mateixos,
que la podem atènyer quan estem en contacte amb la nostra energia
interior o amb l’energia còsmica.
Quan la salut inclou una prolongació
de la vida, el New Age ofereix una fórmula oriental en termes occidentals.
Originàriament, la reencarnació formava part del pensament
cíclic hindú, basada en l’atman o nucli diví de la
personalitat (més tard, el concepte de jiva), que es traslladava
de cos a cos en un cicle de sofriment (samsara), determinat per la llei
del karma, vinculat al comportament en les vides passades. L’esperança
consisteix en la possibilitat de néixer en un estat millor o, definitivament,
en l’alliberament de la necessitat de tornar a néixer. A diferència
de la majoria de les tradicions budistes, el que vaga de cos a cos no és
un ànima, sinó un continuum de consciència. En ambdues
tradicions, la vida present està tancada en un procés còsmic
potencialment infinit, sense fi, que inclou fins i tot els déus.
A l’occident, després de Lessing, la reencarnació s’ha entès
de manera molt més optimista, com un procés d’aprenentatge
i de realització individual progressiva. L’espiritisme, la teosofia,
l’antroposofia i el New Age veuen la reencarnació com una participació
en l’evolució còsmica. Aquest enfocament postcristià
de l’escatologia es considera com la resposta a les qüestions no resoltes
per la teodicea i prescindeix del concepte d’infern. Quan l’ànima
se separa del cos, els individus poden tornar la mirada cap a tota la seva
vida fins aquest instant i quan l’ànima s’uneix al seu nou cos s’obté
una visió anticipada de la fase següent de la vida. Hom pot
accedir a les seves vides anteriors mitjançant els somnis i les
tècniques de meditació.26
2.2.4. Uniitat
integral: un viatge màgic al misteri
Una de les preocupacions centrals
del moviment New Age és la recerca de la “totalitat”. Convida a
superar totes les formes de “dualisme”, ja que aquestes divisions són
un producte insalubre d’un passat menys il·luminat. Les divisions
que segons els promotors del New Age s’han de superar inclouen la diferència
real entre el Creador i la creació, la distinció real entre
l’home i la naturalesa o entre l’esperit i la matèria, totes les
quals són considerades erròniament com a formes de dualisme.
Es dóna per descomptat que aquestes tendències dualistes
estan basades, en definitiva, en les arrels judeocristianes de la civilització
occidental, quan en realitat seria més encertat vincular-les al
gnosticisme i, en particular, al maniqueisme. Considera la revolució
científica i l’esperit del racionalisme modern culpables especialment
de la tendència a fragmentar segons la qual les unitats orgàniques
es poden reduir als seus components més petits i es poden explicar
d’acord amb aquests últims, com també de la tendència
a reduir l’esperit a la matèria, de manera que la realitat espiritual
–inclosa l’ànima– es converteix en un mer “epifenomen” contingent
de processos essencialment materials. En totes aquestes àrees, les
alternatives New Age reben l’apel·latiu d’“holístiques”.
L’holisme impregna tot el moviment New Age, des del seu interès
per la salut holística fins a la recerca de la consciència
unitiva, i des de la sensibilitat ecològica fins a la idea d’un
“entramat” global.
2.3. Principis
fonamentals del pensament New Age
2.3.1. Una
resposta global en temps de crisi
“Tant la tradició cristiana
com la fe laica en el progrés il·limitat de la ciència
van haver de plantar cara a una greu ruptura, que es va manifestar per
primera vegada en les revoltes dels estudiants l’any 1968.”27
La saviesa de les velles generacions es va quedar, de sobte, sense significat
i sense respecte, mentre s’esvaïa l’omnipotència de la ciència,
de manera que l’Església “ha d’enfrontar una greu crisi en la transmissió
de la fe a les generacions joves”.28 La pèrdua
generalitzada de confiança en aquests antics pilars de la consciència
i de la cohesió social ha anat acompanyada per un retorn inesperat
de la religiositat còsmica, de rituals i creences que molts pensaven
que havien estat suplantats pel cristianisme. Aquest perenne corrent esotèric
subterrani, però, de fet no s’havia extingit mai. Però resultava
nou, en el context occidental, l’auge de la popularitat de la religió
asiàtica, sota la influència del moviment teosòfic
de finals del segle XIX que “reflecteix la consciència creixent
d’una espiritualitat global que incorpora totes les tradicions religioses
existents”.29
L’eterna qüestió filosòfica
de la unitat i la multiplicitat té la seva forma moderna i contemporània
en la temptació no només de superar una divisió indeguda,
sinó fins i tot també la diferència i la distinció
reals. La seva expressió més comuna és l’holisme,
ingredient essencial del New Age i un dels principals signes dels temps
en l’últim quart del segle XX. S’han esmerçat grans energies
en l’esforç per superar la divisió en compartiments estancs
característica de la ideologia mecanicista, però això
ha provocat la submissió a un entramat global que adquireix una
autoritat quasi-transcendental. Les seves implicacions més òbvies
són el procés de transformació conscient i el desenvolupament
de l’ecologia.30 La nova visió, objectiu de la
transformació conscient, ha trigat a formular-se, i la seva aplicació
pràctica es veu obstaculitzada per formes de pensament més
antigues, que es consideren ancorades en l’statu quo. En canvi, ha tingut
un gran èxit la generalització de l’ecologia com a fascinació
per la naturalesa i resacralització de la terra, la Mare Terra o
Gaia, gràcies al zel missioner característic dels “verds”.
La raça humana en conjunt és l’agent executiu de la Terra,
i l’harmonia i la comprensió que es requereixen per a una gestió
responsable es van entenent de manera progressiva com una gestió
global, amb una estructura ètica global. Es considera que la calor
de la Mare Terra, la divinitat de la qual penetra tota la creació,
satisfà la buidor entre la creació i el Pare Déu transcendent
del judaisme i del cristianisme, i així s’elimina la possibilitat
de ser jutjat per aquest últim.
En aquesta visió d’un univers
tancat, que conté “Déu” i d’altres éssers espirituals
juntament amb nosaltres, es descobreix un panteisme implícit. És
aquest un punt fonamental que impregna tot el pensament i l’actuació
del New Age i que condiciona en endavant qualsevol altra valoració
positiva que se’n faci com a tal o d’algun aspecte de la seva espiritualitat.
Com a cristians creiem, per contra, que “l’home és essencialment
una criatura i com a tal roman per sempre, de manera que mai no és
possible una absorció del jo humà en el Jo diví”.31
2.3.2. La matriu
principal del pensament New Age
La matriu essencial del pensament
New Age s’ha de buscar en la tradició esotèrica teosòfica
que va tenir tanta acceptació en els cercles intel·lectuals
europeus dels segles XVIII i XIX. En particular, va tenir vigència
en la francmaçoneria, l’espiritisme, l’ocultisme i la teosofia,
que compartien una espècie de cultura esotèrica. En aquesta
cosmovisió, l’univers visible i l’invisible estan vinculats per
una sèrie de correspondències, analogies i influències
entre el microcosmos i el macrocosmos, entre els metalls i els planetes,
entre els planetes i les diverses parts del cos humà, entre el cosmos
visible i els àmbits invisibles de la realitat. La naturalesa és
un ésser viu, travessat per una xarxa de simpaties i antipaties,
animat per una llum i un foc secret que els éssers humans tracten
de controlar. Les persones poden establir contacte amb els móns
superior o inferior mitjançant la seva imaginació (òrgan
de l’ànima o esperit), o bé recorrent a mediadors (àngels,
esperits, dimonis) o rituals.
Les persones es poden iniciar en
els misteris del cosmos, Déu, o el jo, per mitjà d’un itinerari
espiritual de transformació. L’objectiu últim és la
gnosi, la forma superior de coneixement, equivalent a la salvació.
Implica una recerca de la més antiga i elevada tradició de
la filosofia (que s’anomena, de forma inadequada, philosophia perennis)
i de la religió (teologia primordial), doctrina secreta (esotèrica)
que és la clau de totes les tradicions “exotèriques” accessibles
a tots. Els ensenyaments esotèrics es transmeten de mestre a deixeble
en un programa gradual d’iniciació.
Alguns veuen l’esoterisme del segle
XIX com quelcom totalment secularitzat. L’alquímia, la màgia,
l’astrologia i altres elements de l’esoterisme tradicional s’havien integrat
completament en aspectes de la cultura moderna, incloent-hi la recerca
de les lleis causals, l’evolucionisme, la psicologia i l’estudi de les
religions. La seva formulació més clara va arribar amb les
idees d’Helena Blavatsky, una mèdium russa que, juntament amb Henry
Olcott, va fundar la Theosophical Society a Nova York l’any 1875. Aquesta
societat tenia per objecte fondre elements de les tradicions orientals
i occidentals en una forma d’espiritisme evolucionista. Tenia tres objectius
principals:
1. “Formar un nucli de la
fraternitat universal de la humanitat, sense distinció de raça,
credo o color.”
2. “Promoure l’estudi comparatiu
de la religió, la filosofia i la ciència.”
3. “Estudiar les lleis desconegudes
de la naturalesa i els poders latents de l’home.”
«El significat d’aquests objectius...
hauria d’estar clar. El primer objectiu rebutja implícitament el
“fanatisme irracional” i el “sectarisme” del cristianisme tradicional tal
com el conceben els espiritistes i els teòsofs... El que no és
immediatament evident en aquests objectius és que, per als teòsofs,
la “ciència” significava les ciències ocultes, i la filosofia,
l’occulta philosophia. O que, per a ells, les lleis de la natura
eren d’índole oculta o psíquica i esperaven que la religió
comparativa desvelés una “tradició primordial” modelada,
en últim terme, a partir d’una philosophia perennis hermètica.»32
Un component destacat dels escrits
de Madame Blavatsky era l’emancipació de la dona, la qual cosa implicava
un atac contra el Déu “masculí” del judaisme, del cristianisme
i de l’Islam. Convidava a retornar a la deessa mare de l’hinduisme i a
la pràctica de les virtuts femenines. Aquestes idees van continuar
amb el guiatge d’Annie Besant, que se situava a l’avantguarda del moviment
feminista. Actualment, la wicca (vegeu el terme al glossari de l’apartat
n. 7) i l’“espiritualitat de les dones” continuen aquesta lluita contra
el cristianisme “patriarcal”.
En la seva obra The Aquarian Conspiracy
(“La conspiració de l’Aquari”), Marilyn Ferguson va dedicar un capítol
als precursors de l’Era de l’Aquari, que havien teixit una visió
transformadora basada en l’expansió de la consciència i en
l’experiència de la autotranscendència. Dos d’aquests precursors
són el psicòleg americà William James i el psiquiatra
suís Carl Gustav Jung. James va definir la religió com a
experiència, no com a dogma, i va ensenyar que els éssers
humans poden canviar les seves actituds mentals a fi de convertir-se en
arquitectes del seu propi destí. Jung va posar en relleu el caràcter
transcendent de la consciència i va introduir la idea de l’inconscient
col·lectiu, una mena de dipòsit de símbols i records
compartits amb persones de diverses èpoques i cultures diferents.
Segons Wouter Hanegraaff, ambdós personatges van contribuir a la
“sacralització de la psicologia”, que s’ha convertit en un element
fonamental del pensament i de la pràctica del New Age. En efecte,
Jung “no només va psicologitzar l’esoterisme, sinó que també
va sacralitzar la psicologia, omplint-la dels continguts de l’especulació
esotèrica. El resultat va ser un corpus de teories que permet parlar
de Déu quan, en realitat, hom es vol referir a la pròpia
psique, i parlar de la pròpia psique quan, en realitat, hom es vol
referir al que és diví. Si la psique és “ment”, i
Déu també és “ment”; per tant, parlar d’una cosa significa
parlar de l’altra”.33 A l’acusació d’haver “psicologitzat”
el cristianisme respon que “la psicologia és el mite modern i només
podem entendre la fe en aquests termes”.34 Certament,
la psicologia de Jung fa llum sobre molts aspectes de la fe cristiana,
especialment sobre la necessitat d’enfrontar-se a la realitat del mal.
Però les seves conviccions religioses són tan diferents al
llarg de les diverses etapes de la seva vida, que la imatge de Déu
que es desprèn és summament confusa. Un element central del
seu pensament és el culte al sol, on Déu és l’energia
vital (libido) de l’interior de la persona.35 Com va
afirmar ell mateix “aquesta comparança no és un mer joc de
paraules”.36 Aquest és “el déu interior”
al qual es refereix Jung, la divinitat essencial que creia que existia
en tot ésser humà. El camí fins a l’univers interior
passa a través de l’inconscient i la correspondència del
món interior amb l’exterior resideix en l’inconscient col·lectiu.
La tendència a intercanviar
la psicologia i l’espiritualitat la va continuar el moviment del potencial
humà, que es va desenvolupar al final dels anys seixanta a l’Institut
Esalen de Califòrnia. La psicologia transpersonal, fortament influïda
per les religions orientals i per Jung, ofereix un camí contemplatiu
en què la ciència es troba amb la mística. L’èmfasi
en la corporeïtat, la recerca de mètodes per expandir la consciència
i el conreu dels mites de l’inconscient col·lectiu esperonaven a
buscar el “Déu interior” dins d’un mateix. Per realitzar el potencial
propi calia anar més enllà de l’ego individual a fi de convertir-se
en el déu que hom és en el més profund de si mateix.
Això es podia portar a terme escollint la teràpia adequada:
la meditació, les experiències parapsicològiques,
l’ús de drogues al·lucinògenes. Tots aquests eren
els camins per aconseguir “experiències culminants”, experiències
“místiques” de fusió amb Déu i amb el cosmos.
El símbol de l’Aquari, pres
de la mitologia astrològica, es va arribar a convertir en l’expressió
del desig d’un món radicalment nou. Els dos centres que constituïen
el centre propulsor inicial del New Age (i que ho continuen essent, fins
a cert punt) eren la Comunitat-Jardí de Findhorn, al nord-est d’Escòcia,
i el Centre per al Desenvolupament del Potencial Humà d’Esalen,
a Califòrnia, Estats Units. No obstant això, el que més
fomenta la difusió del New Age és el desenvolupament d’una
progressiva consciència global i la percepció creixent d’una
crisi ecològica imminent.
2.3.3. Temes
centrals del New Age
El New Age no és una religió
pròpiament dita, però s’interessa pel que s’anomena “diví”.
L’essència del New Age és la lliure associació de
diverses activitats, idees i persones, a les quals es podria aplicar aquesta
denominació. No existeix, en efecte, una sola articulació
de doctrines semblant a la de les grans religions. Malgrat això,
i tot i la gran varietat que presenta el New Age, existeixen alguns punts
comuns:
– el cosmos es vist com
un tot orgànic;
– està animat per una Energia,
que també s’identifica amb l’Ànima divina o Esperit;
– es creu en la mediació
de diverses entitats espirituals: els éssers humans són capaços
d’ascendir a esferes superiors invisibles i de controlar les seves pròpies
vides més enllà de la mort;
– es defensa l’existència
d’un “coneixement perenne” que és previ i superior a totes les religions
i cultures;
– les persones segueixen mestres
il·luminats...
2.3.4. Què
diu el New Age sobre...
2.3.4.1. ...la
persona humana?
El New Age implica una creença
fonamental en la perfectibilitat de la persona humana mitjançant
una àmplia varietat de tècniques i teràpies (en contraposició
amb la idea cristiana de cooperació amb la gràcia divina).
Existeix una coincidència de fons amb la idea de Nietzsche que el
cristianisme ha impedit la manifestació plena de la humanitat genuïna.
En aquest context, la perfecció significa arribar a la pròpia
realització segons un ordre de valors que nosaltres mateixos creem
i que assolim amb les nostres pròpies forces: per aquest motiu,
podem parlar d’un jo autocreador. Des d’aquesta òptica, hi ha una
diferència més gran entre els humans tal com són ara
i com seran quan hagin realitzat el seu potencial, que la que existeix
actualment entre els humans i els antropoides.
És útil distingir entre
l’esoterisme, o recerca de coneixement, i la màgia, o ocultisme:
aquesta última és un mitjà per obtenir poder. Alguns
grups són alhora esotèrics i ocultistes. Al centre de l’ocultisme
hi ha una voluntat de poder basada en el somni d’esdevenir diví.
Les tècniques d’expansió de la ment tenen per objecte revelar
a les persones el seu poder diví. Utilitzant aquest poder, preparen
el camí per a l’Era de la Il·luminació. Aquesta exaltació
de la humanitat, que té la seva forma extrema en el satanisme, subverteix
la relació correcta entre el Creador i la criatura. Satan esdevé
el símbol d’una rebel·lió contra les convencions i
les regles, un símbol que sovint adopta formes agressives, egoistes
i violentes. Alguns grups evangèlics han manifestat la seva preocupació
per la presència subliminar del que consideren un simbolisme satànic
en algunes varietats de música rock, que exerceixen una profunda
influència en els joves. En qualsevol cas, dista molt del missatge
de pau i harmonia que es troba al Nou Testament i sovint és una
de les conseqüències de l’exaltació de la humanitat
quan implica la negació d’un Déu transcendent.
Però no es tracta solament
de quelcom que afecti els joves. Els temes bàsics de la cultura
esotèrica també estan presents en els àmbits de la
política, l’educació i la legislació.37
Això s’observa especialment en l’ecologia. La forta accentuació
del biocentrisme nega la visió antropològica de la Bíblia,
segons la qual l’home és el centre del món perquè
és qualitativament superior a les altres formes de vida natural.
L’ecologisme ocupa avui un paper destacat en la legislació i en
l’educació, malgrat que d’aquesta manera infravalori l’ésser
humà. La mateixa matriu cultural esotèrica es pot trobar
en la teoria ideològica subjacent en la política de control
de la natalitat i els experiments d’enginyeria genètica, que sembla
que expressin el somni humà de recrear-se a si mateixos. S’espera
aconseguir aquest somni desxifrant el codi genètic, alterant les
regles naturals de la sexualitat i desafiant els límits de la mort.
Segons el que podria ser una explicació
típica del New Age, les persones neixen amb una espurna divina,
en un sentit que recorda el gnosticisme antic. Aquesta espurna les vincula
a la unitat del Tot, per la qual cosa són essencialment divines,
si bé participen de la divinitat còsmica segons diversos
nivells de consciència. Som cocreadors i creem la nostra pròpia
realitat. Molts autors del New Age sostenen que som nosaltres els qui elegim
les circumstàncies de la nostra vida (fins i tot la nostra pròpia
malaltia i la nostra pròpia salut). D’acord amb aquesta visió,
cada individu és considerat font creadora de l’univers. Però
necessitem fer un viatge per comprendre plenament on encaixem dintre de
la unitat del cosmos. El viatge és la psicoteràpia i el reconeixement
de la consciència universal, la salvació. No existeix el
pecat; només hi ha un coneixement imperfecte. La identitat de cada
ésser humà es dilueix en l’ésser universal i en el
procés d’encarnacions successives. Els homes estan sotmesos a l’influx
determinant de les estrelles, però es poden obrir a la divinitat
que habita al seu interior, en una recerca contínua (mitjançant
les tècniques apropiades) d’una harmonia cada vegada més
gran entre el jo i l’energia còsmica divina. No es necessita cap
Revelació o Salvació que provingui de fora de les persones
mateixes, sinó senzillament experimentar la salvació oculta
al propi interior (autosalvació), dominant les tècniques
psicofísiques que condueixen a la il·luminació definitiva.
Algunes etapes del camí fins
a l’autoredempció són preparatòries (la meditació,
l’harmonia corporal, l’alliberament d’energies d’autoguariment). Són
el punt de partida per a processos d’espiritualització, perfecció
i il·luminació que ajuden les persones a adquirir més
autocontrol i una concentració psíquica en la “transformació”
del jo individual en “consciència còsmica”. El destí
de la persona humana és una sèrie d’encarnacions successives
de l’ànima en cossos distints. Això s’entén no com
el cicle de samsara, en el sentit de purificació com a càstig,
sinó com una ascensió gradual cap al desenvolupament perfecte
del propi potencial.
La psicologia s’utilitza per explicar
l’expansió de la ment com a experiència “mística”.
El ioga, el zen, la meditació transcendental i els exercicis tàntrics
condueixen a una experiència de plenitud del jo o il·luminació.
Es creu que les “experiències culminants” (tornar a viure el propi
naixement, viatjar fins a les portes de la mort, el biofeedback, la dansa
i, fins i tot, les drogues, o qualsevol cosa que pugui provocar un estat
de consciència alterat) condueixen a la unitat i a la il·luminació.
Com que només hi ha una Ment, algunes persones poden ser canals,
vies cap als éssers superiors. Cada part d’aquest únic ésser
universal està en contacte amb totes les altres parts. L’enfocament
clàssic del New Age és la psicologia transpersonal, els conceptes
bàsics de la qual són la Ment Universal, el Jo Superior,
l’inconscient col·lectiu i personal i l’ego individual. L’Ésser
Superior és la nostra identitat real, un pont entre Déu com
a Ment divina i la humanitat. El desenvolupament espiritual consisteix
en el contacte amb l’Ésser Superior, que supera totes les formes
de dualisme entre el subjecte i l’objecte, la vida i la mort, la psique
i el soma, el jo i els aspectes fragmentaris d’aquest mateix jo. La nostra
personalitat limitada és com una ombra o un somni creats pel jo
real. L’Ésser Superior conté els records de les (re-)encarnacions
anteriors.
2.3.4.2. ...Déu?
El New Age mostra una notable preferència
per les religions orientals o precristianes, que considera incontaminades
de les distorsions judeocristianes. D’aquí el gran respecte que
mereixen els antics ritus agrícoles i els cultes de fertilitat.
“Gaia”, la Mare Terra, es presenta com a alternativa al Déu Pare,
la imatge del qual es veu vinculada a una concepció patriarcal del
domini masculí sobre la dona. Es parla de Déu, però
no es tracta d’un Déu personal. El Déu de què parla
el New Age no és ni personal ni transcendent. Tampoc és el
Creador que sosté l’univers, sinó una “energia impersonal”,
immanent al món, amb el qual forma una “unitat còsmica”:
“Tot és u”. Aquesta unitat és monista, panteista o, més
exactament, panenteista. Déu és el “principi vital”, “l’esperit
o ànima del món”, la suma total de la consciència
que existeix en el món. En cert sentit, tot és Déu.
La seva presència és claríssima en els aspectes espirituals
de la realitat, de manera que cada ment-esperit és, d’alguna manera,
Déu.
L’“energia divina”, quan és
rebuda conscientment pels éssers humans, s’acostuma a descriure
com a “energia crística”. També es parla de Crist, però
no s’al·ludeix a Jesús de Natzaret. “Crist” és un
títol aplicat a algú que ha arribat a un estat de consciència
on l’individu es percep com a diví i, per tant, pot pretendre ser
“Mestre universal”. Jesús de Natzaret no va ser el Crist, sinó
senzillament una de les moltes figures històriques en les quals
es va revelar aquesta naturalesa “crística”, igual que Buda i d’altres.
Cada realització històrica del Crist mostra clarament que
tots els éssers humans són celestes i divins, i els condueix
vers aquesta realització.
El nivell més íntim
i personal (“psíquic”) en què els éssers humans “escolten”
aquesta “energia còsmica divina” s’anomena també “Esperit
Sant”.
2.3.4.3. ...el
món?
El pas del model mecanicista de la
física clàssica a l’”holístic” de la moderna física
atòmica i subatòmica, basat en la concepció de la
matèria com a ones o quanta d’energia en comptes de partícules,
és central per al pensament New Age. L’univers és un oceà
d’energia que constitueix un tot únic o entramat de vincles. L’energia
que anima l’organisme únic de l’univers és l’“esperit”. No
hi ha alteritat entre Déu i el món. El món mateix
és diví i està sotmès a un procés evolutiu
que duu de la matèria inerta a una “consciència superior
i perfecta”. El món és increat, etern i autosuficient. El
futur del món es basa en un dinamisme intern, necessàriament
positiu, que condueix a la unitat reconciliada (divina) de tot el que existeix.
Déu i món, ànima i cos, intel·ligència
i sentiment, cel i terra són una única i immensa vibració
d’energia.
El llibre de James Lovelock sobre
la hipòtesi Gaia afirma que “tot l’àmbit de la matèria
viva de la terra, des de les balenes fins als virus i des dels roures fins
a les algues, es podria considerar una única entitat vivent, capaç
de manipular l’atmosfera de la terra per adaptar-la a les seves necessitats
generals i dotada de facultats i poders que superen de bon tros els de
les seves parts constitutives”.38 Per a alguns, la hipòtesi Gaia
és “una estranya síntesi d’individualisme i col·lectivisme.
Sembla com si el New Age, després d’haver arrencat les persones
de la política fragmentària, estigués desitjant llançar-les
a la gran marmita de la ment global”. El cervell global necessita institucions
amb les quals governar, en altres paraules, un govern mundial. “Per afrontar
els problemes d’avui dia, el New Age somia en una aristocràcia espiritual
a l’estil de la República de Plató, dirigida per societats
secretes...”.39 Potser és una manera exagerada
de plantejar la qüestió, però hi ha moltes proves que
l’elitisme gnòstic i el govern global coincideixen en molts temes
de la política internacional.
Tot el que hi ha a l’univers està
interrelacionat. En efecte, cada part és en si mateixa una imatge
de la totalitat. El tot està en cada cosa i cada cosa en el tot.
En la “gran cadena de l’ésser”, tots els éssers estan íntimament
vinculats i formen una sola família amb diferents graus d’evolució.
Tota persona humana és un holograma, una imatge de la creació
sencera, en la qual cada cosa vibra amb la seva pròpia freqüència.
Cada ésser humà és una neurona del sistema nerviós
central i totes les entitats individuals es troben en relació de
complementarietat les unes amb les altres. En realitat, hi ha una complementarietat
o androgínia interna en tota la creació.40
Un dels temes recurrents en els escrits
i en el pensament New Age és el “nou paradigma” que ha posat de
manifest la ciència contemporània. “La ciència ens
ha permès una visió de la totalitat i dels diversos sistemes,
ens ha aportat estímuls i transformació. Estem aprenent a
comprendre les tendències, a reconèixer els signes inicials
d’un paradigma més prometedor. Creem panorames alternatius de futur.
Comuniquem els errors dels sistemes antics i forcem nous contextos per
resoldre problemes en totes les àrees”.41 Fins
aquí el “canvi de paradigma” és un canvi radical de perspectiva,
però res més. La qüestió és saber si aportarà
un pensament i un canvi real i si es pot demostrar l’eficàcia que
tindria una transformació interior sobre el món exterior.
És obligat preguntar-se, àdhuc sense expressar-ne un judici
negatiu, fins a quin punt es pot considerar científic un procés
mental que inclou afirmacions com aquesta: “La guerra és inconcebible
en una societat de persones autònomes que han descobert la interconnexió
de tota la humanitat, que no temen idees estranyes ni cultures estrangeres,
que saben que totes les revolucions comencen a l’interior i que no es pot
imposar el propi model d’il·luminació a ningú”.42
No és lògic deduir que, com que hi ha coses inconcebibles,
no es podran produir. Aquest és el tipus de raonament típicament
gnòstic, en el sentit que confereix massa pes al coneixement i a
la consciència. I això no significa negar el paper fonamental
i crucial del desenvolupament de la consciència en els descobriments
científics i en el procés creatiu, sinó senzillament
alertar contra la possibilitat d’imposar a la realitat exterior el que
de moment només és a la ment.
2.4. “Habitants
del mite o de la història?”:43 El New Age i la
cultura
“De fet, l’atractiu del New Age té
a veure amb l’interès pel jo, pel seu valor, les seves capacitats
i els seus problemes, que la cultura actual fomenta. Mentre que la religiositat
tradicional, amb la seva organització jeràrquica, s’adapta
bé a la comunitat, l’espiritualitat no tradicional s’adapta bé
a l’individu. El New Age és “del” jo en la mesura que fomenta la
celebració del que ha de ser i esdevenir, i és “per al” jo
en la mesura que, en diferenciar-se del que està establert, està
en la d’afrontar els problemes generats per les formes de vida convencionals”.44
El rebuig a la tradició en
la seva forma patriarcal, jeràrquica, tant social com eclesial,
comporta la cerca d’una forma alternativa de societat, inspirada clarament
en el concepte modern del jo. Molts escrits del New Age defensen que no
es pot fer res (directament) per canviar el món i, en canvi, s’ha
de fer tot per canviar-se un mateix. Canviar la consciència individual
s’entén com la manera (indirecta) de canviar el món. L’instrument
més important per al canvi social és l’exemple individual.
El reconeixement universal d’aquests exemples personals portarà
a transformar progressivament la ment col·lectiva, transformació
que serà l’assoliment més important del nostre temps. Això
forma part clarament del paradigma holístic i constitueix una nova
formulació del clàssic problema filosòfic de la unitat
i la pluralitat. També està relacionat amb el plantejament
jungià de la correspondència i el rebuig de la causalitat.
Els individus són representacions fragmentàries de l’holograma
planetari; mirant el propi interior, no tan sols es coneix l’univers, sinó
que també és possible canviar-lo. Només que, com més
es mira vers l’interior, més petit esdevé l’escenari polític.
És difícil saber si aquest plantejament pot encaixar amb
la retòrica de la participació democràtica en un nou
ordre planetari o si, en canvi, es tracta d’una manera inconscient i subtil
de privar de poder les persones, deixant-les exposades a la manipulació.
La preocupació actual pels problemes planetaris (els temes ecològics,
l’esgotament dels recursos naturals, l’excés de població,
la diferència econòmica entre nord i sud, l’enorme arsenal
nuclear, la inestabilitat política) afavoreixen o impedeixen el
compromís amb altres qüestions polítiques i socials
igualment urgents? La dita antiga segons la qual “la caritat ben entesa
comença per un mateix” pot proporcionar un sa equilibri a la manera
d’abordar aquests temes. Alguns observadors del New Age detecten un autoritarisme
sinistre darrere de l’aparent indiferència respecte a la política.
El mateix David Spangler assenyala que una de les ombres del New Age és
“una capitulació subtil enfront de la impotència i la irresponsabilitat
esperant que arribi el New Age en comptes de ser creadors actius de plenitud
en la pròpia vida”.45
Certament seria exagerat afirmar
que el quietisme és general en les actituds del New Age. Amb tot,
una de les crítiques principals al moviment New Age és que
la cerca individualista de la pròpia realització en el fons
pot actuar en contra d’una sòlida cultura religiosa. En aquest sentit,
convé destacar tres punts:
– Cal preguntar-se si el
New Age té coherència intel·lectual per proporcionar
una imatge completa del món a partir d’una cosmovisió que
pretén integrar la naturalesa i la realitat espiritual. El New Age
veu l’univers occidental dividit per les categories de monoteisme, transcendència,
alteritat i separació. Descobreix un dualisme fonamental en divisions
com les que hi ha entre real i ideal, relatiu i absolut, finit i infinit,
humà i diví, sagrat i profà, passat i present, que
remeten totes a la “consciència infeliç” de Hegel i són
responsables d’una situació considerada tràgica. La resposta
del New Age és la unitat mitjançant la fusió: pretén
reconciliar ànima i cos, femení i masculí, esperit
i matèria, humà i diví, terra i cosmos, transcendent
i immanent, religió i ciència, les diferències entre
les religions, el Yin i el Yang. Ja no hi ha, doncs, alteritat. El que
queda, en termes humans, és la transpersonalitat. El món
del New Age no és problemàtic: no hi ha res per assolir.
Però la qüestió metafísica de la unitat i la
pluralitat continua sense resposta, potser sense plantejar-se, si més
no; es lamenten els efectes de la desunió i de la divisió,
però la resposta és una descripció de com serien les
coses des d’una altra òptica.
– El New Age importa fragmentàriament
pràctiques religioses orientals i les reinterpreta per tal d’adaptar-les
a les occidentals. Això implica un rebuig del llenguatge del pecat
i de la salvació, que és substituït amb el llenguatge
moralment neutre de la dependència i la recuperació. Les
referències a les influències extraeuropees són, de
vegades, una mera “pseudoorientalització” de la cultura occidental.
A més, difícilment es tracta d’un diàleg autèntic.
En un ambient on les influències grecoromanes i judeocristianes
resulten sospitoses, les orientals s’utilitzen precisament perquè
són una alternativa a la cultura occidental. La ciència i
la medicina tradicionals són considerades inferiors als enfocaments
holístics, i el mateix succeeix amb les estructures patriarcals
i particulars en la política i en la religió. Totes aquestes
coses seran obstacles per a la vinguda de l’Era de l’Aquari. Una vegada
més, està clar que, en realitat, optar per les alternatives
New Age implica trencar totalment amb la tradició d’origen. Caldria
preguntar-se si realment és una actitud tan madura i tan alliberada
com se sol pensar.
– Les tradicions religioses autèntiques
promouen la disciplina amb l’objectiu últim d’adquirir saviesa,
equanimitat i compassió. El New Age reflecteix l’anhel profund i
inextingible que hi ha en la societat d’una cultura religiosa íntegra,
d’una visió més general i il·luminadora de la que
els polítics solen oferir. Però no està clar si els
beneficis d’una visió basada en l’expansió permanent del
jo són per als individus o per a les societats. Els cursos de formació
New Age (que se solien anomenar “Cursos de Formació Erhard”, Erhard
Seminar Trainings [EST], etc.) conjuguen els valors contraculturals amb
la necessitat de triomfar, la satisfacció interior amb l’èxit
extern. El curs de recés “L’Esperit dels Negocis” de Findhorn transforma
l’experiència del treball amb la finalitat d’augmentar la productivitat.
Alguns adeptes del New Age s’hi adhereixen no tan sols per ser més
autèntics i espontanis, sinó també per enriquir-se
(mitjançant la màgia, etc.). “Els cursos de formació
New Age també tenen ressonàncies d’idees segons com més
humanistes que les que es difonen en el món dels negocis, cosa que
fa que siguin més atractius per a l’home de negocis amb mentalitat
empresarial. Les idees tenen a veure amb el lloc de treball, com “un entorn
d’aprenentatge” que “humanitza el treball”, “humanitza el cap”, on “les
persones són el primer” o “s’allibera el potencial”. Tal com les
presenten els formadors del New Age, és probable que atreguin els
homes de negocis que ja han participat en altres cursos de formació
de tipus humanista (laic) i que vulguin fer un pas més: que estiguin
interessats en el propi creixement personal, la felicitat i l’entusiasme
i, alhora, en la productivitat econòmica”.46
Així, és evident que les persones involucrades busquen realment
saviesa i equanimitat en benefici propi, però en quina mesura les
activitats en què participen els capaciten per treballar pel bé
comú? A part de la qüestió de la motivació, tots
aquests fenòmens s’han d’avaluar segons els seus fruits, i la pregunta
que cal plantejar-se és si promouen el jo o promouen la solidaritat,
no tan sols envers les balenes, els arbres o les persones de mentalitat
similar, sinó amb tota la creació: incloent-hi la humanitat
sencera. Les pitjors conseqüències de tota filosofia de l’egoisme,
tant si és adoptada per les institucions com per amplis sectors
socials, són el que el cardenal Joseph Ratzinger defineix com un
conjunt d’“estratègies per reduir el nombre dels qui s’asseuen a
menjar a la taula de la humanitat”.47 Aquest és
un criteri clau amb el qual s’ha d’avaluar l’impacte de qualsevol filosofia
o teoria. El cristianisme busca sempre mesurar els esforços humans
per la seva obertura al Creador i a les altres criatures, un respecte que
es fonamenta en l’amor.
2.5. Per
què el New Age ha crescut tan ràpidament i s’ha difós
de manera tan eficaç?
Per moltes objeccions i crítiques
que susciti, el New Age és un intent de donar escalfor a un món
que molts qualifiquen d’insípid i despietat. Com a reacció
que és enfront de la modernitat, actua gairebé sempre en
el pla dels sentiments, els instints i les emocions. L’angoixa davant d’un
futur apocalíptic d’inestabilitat econòmica, incertesa política
i canvis climàtics fa un paper important en la recerca d’una relació
alternativa i decididament optimista amb el cosmos. Hi ha una recerca de
plenitud i felicitat, sovint en un nivell explícitament espiritual.
Però és significatiu que el New Age hagi tingut tan gran
èxit en una era que es pot caracteritzar per l’exaltació
gairebé universal de la diversitat. La cultura occidental ha fet
un pas més enllà de la tolerància –en el sentit d’acceptar
a contracor o suportar la idiosincràsia de persones o grups minoritaris–
vers l’erosió conscient del respecte a la normalitat. La normalitat
es presenta com un concepte amb connotacions moralistes, vinculat necessàriament
a normes absolutes. Per a un nombre creixent de persones, les creences
o normes absolutes indiquen només la incapacitat de tolerar les
idees i les conviccions dels altres. En aquest context, s’han posat de
moda els estils de vida alternatius: ser diferent no tan sols és
acceptable, sinó positivament bo.48
És essencial tenir en compte
que les persones es relacionen amb el New Age de maneres molt distintes
i en graus diversos. En la majoria dels casos no es tracta realment d’una
“pertinença” a un grup o moviment. Tampoc no hi ha una consciència
molt clara dels principis sobre els quals es basa el New Age. Aparentment,
la majoria de la gent se sent atreta per teràpies o pràctiques
concretes, sense coneixement dels plantejaments de fons que aquestes comporten;
d’altres són simplement consumidors ocasionals de productes que
duen l’etiqueta “New Age”. Els qui utilitzen l’aromateràpia o escolten
música New Age, per exemple, solen estar interessats per l’efecte
que tenen en la seva salut o benestar. Tan sols una minoria aprofundeix
aquests temes i tracta d’entendre’n el significat teòric (o “místic”),
cosa que encaixa perfectament amb els esquemes de les societats de consum
en les quals el lleure i l’entreteniment ocupen un paper fonamental. El
“moviment” s’ha adaptat perfectament a les lleis del mercat i el fet que
el New Age s’hagi difós tant és degut en part al fet que
resulta una proposta econòmica molt atractiva. El New Age, almenys
en algunes cultures, es presenta com una etiqueta per a un producte creat,
aplicant els principis del màrqueting a un fenomen religiós.49
Sempre hi haurà una manera d’aprofitar-se de les necessitats espirituals
de la gent. Com molts altres elements de l’economia contemporània,
el New Age és un fenomen global que es manté unit i s’alimenta
gràcies a la informació dels mitjans de comunicació
de masses. Es pot discutir si van ser els mitjans de comunicació
els qui van crear aquest fenomen o no; el que està clar és
que la literatura popular i les comunicacions de masses garanteixen una
difusió ràpida, a escala universal, de les nocions comunes
defensades pels seus “creients” i simpatitzants. No obstant això,
no és possible saber si aquesta difusió tan ràpida
de les idees obeeix a l’atzar o bé a un projecte deliberat, ja que
es tracta de comunitats molt poc rígides. Igual com succeeix amb
les “cibercomunitats” creades per Internet, aquest és un àmbit
en el qual les relacions entre les persones poden ser molt impersonals
o bé interpersonals només en un sentit molt selectiu.
El New Age s’ha fet molt popular
com un conjunt vague de creences, teràpies i pràctiques,
elegides i combinades sovint segons el propi gust, independentment de les
incompatibilitats o les incongruències que presenti. D’altra banda,
és el que es pot esperar d’una cosmovisió conscientment basada
en el pensament intuïtiu del “costat dret del cervell”. Precisament
per això és tan important descobrir i reconèixer les
característiques fonamentals de les idees New Age. El que aquest
ofereix se sol descriure senzillament com quelcom “espiritual”, més
que pertanyent a una religió concreta. No obstant això, els
vincles amb algunes religions orientals concretes són molt més
estrets del que alguns “consumidors” s’imaginen. Naturalment, això
és important per als grups d’“oració” als quals hom decideix
integrar-se, però és també un problema real en la
gestió d’un nombre creixent d’empreses, als empleats de les quals
se’ls exigeix fer meditació i adoptar tècniques d’expansió
mental com a part de la vida laboral.50
Valdria la pena afegir encara unes
breus paraules sobre la promoció organitzada del New Age com a ideologia,
però es tracta d’un assumpte molt complex. Enfront del New Age,
alguns grups han reaccionat amb acusacions generalitzades de “conspiració”.
La resposta a aquests grups acostuma a ser que estem assistint a un canvi
cultural espontani la trajectòria del qual està en gran part
determinada per influxos que escapen al control humà. No obstant
això, basta assenyalar que el New Age comparteix amb un bon nombre
de grups internacionalment influents l’objectiu de substituir o transcendir
les religions particulars per deixar espai a una religió universal
que unifiqui la humanitat. Molt relacionat amb això, hi ha un esforç
concertat per part de moltes institucions per inventar una Ètica
Global, un esquema ètic que reflectiria la naturalesa global de
la cultura, l’economia i la política contemporànies. Encara
més, la politització de les qüestions ecològiques
influeix en tot el tema de la hipòtesi Gaia o culte de la mare terra.
3. EL NEW AGE
I L’ESPIRITUALITAT CRISTIANA
3.1. El New
Age com a espiritualitat
Els promotors del New Age el defineixen
com una “nova espiritualitat”. Sembla irònic anomenar-la “nova”
quan tantes idees estan preses de les religions i les cultures antigues.
El que realment és nou en el New Age és la recerca conscient
d’una alternativa a la cultura occidental i a les seves arrels religioses
judeocristianes. “Espiritualitat”, en aquest sentit, indica l’experiència
interior d’harmonia i unitat amb tota la realitat, que pal·lia els
sentiments d’imperfecció i finitud de tota persona humana. Les persones
descobreixen la seva profunda connexió amb la força o energia
universal sagrada que constitueix el nucli de tota vida. Quan han portat
a terme aquest descobriment, poden emprendre el camí cap a la perfecció
que els permetrà ordenar les seves vides i la seva relació
amb el món, i ocupar el seu propi lloc en el procés universal
d’esdevenir i en la Nova Gènesi d’un món en evolució
constant. El resultat és una mística còsmica,51
basada en la presa de consciència d’un univers ple d’energies dinàmiques.
Així, l’energia còsmica, la vibració, la llum, déu,
l’amor –fins i tot l’Ésser suprem– tot es refereix a la mateixa
i única realitat, la font primària present en tot ésser.
Aquesta espiritualitat consta de
dos elements distints: un de metafísic, l’altre de psicològic.
El component metafísic procedeix de les arrels esotèriques
i teosòfiques del New Age i és bàsicament una forma
nova de gnosi. L’accés al que és diví es produeix
per mitjà del coneixement dels misteris ocults, en la recerca individual
d’“allò real que hi ha darrere del que és només aparent,
l’origen més enllà del temps, el que és transcendent
més enllà del que és merament fugaç, la tradició
primordial darrere de la tradició merament efímera, allò
altre darrere del jo, la divinitat còsmica darrere de l’individu
encarnat”. L’espiritualitat esotèrica “és una investigació
del Ser més enllà de la separació dels éssers,
una espècie de nostàlgia de la unitat perduda”.52
“Es pot veure aquí la matriu
gnòstica de l’espiritualitat esotèrica. Aquesta és
palpable quan els fills d’Aquari busquen la Unitat Transcendent de les
religions. Tendeixen a escollir de les religions històriques només
el nucli esotèric, del qual pretenen ser-ne els guardians. En certa
manera neguen la història i no accepten que l’espiritualitat pugui
tenir les seves arrels en el temps o en cap institució. Jesús
de Natzaret no és Déu, sinó una de les moltes manifestacions
del Crist còsmic i universal”.53
El component psicològic d’aquest
tipus d’espiritualitat procedeix de la trobada entre la cultura esotèrica
i la psicologia (cf. 2.3.2). El New Age es converteix així en una
experiència de transformació psicoespiritual personal, que
es contempla com quelcom anàleg a l’experiència religiosa,
després d’una crisi personal o una llarga recerca espiritual. Per
a d’altres prové de l’ús de la meditació o d’algun
tipus de teràpia, o d’experiències paranormals que alteren
els estats de consciència i proporcionen una penetració en
la unitat de la realitat.54
3.2. Narcisisme
espiritual?
Diversos autors veuen l’espiritualitat
New Age com una mena de narcisisme espiritual o pseudomisticisme. És
interessant observar que aquesta crítica ha estat formulada fins
i tot per David Spangler, un exponent important del New Age, que en les
seves últimes obres es va distanciar dels aspectes més esotèrics
d’aquest corrent de pensament.
Spangler ha escrit que en les formes
més populars del New Age “els individus i els grups viuen les seves
pròpies fantasies d’aventura i poder, generalment de forma ocultista
o mil·lenarista... La característica principal d’aquest nivell
és l’adhesió a un món privat de satisfacció
de l’ego i el consegüent allunyament (encara que no sempre sigui evident)
del món. En aquest nivell, el New Age s’ha vist poblat per éssers
estranys i exòtics, mestres, adeptes, extraterrestres. És
un lloc de poders psíquics i misteris ocults, de conspiracions i
ensenyaments amagats”.55
En una obra posterior, David Spangler
enumera el que considera elements negatius o “ombres” del New Age: “alienació
del passat en nom del futur; adhesió a la novetat per la novetat...;
indiscriminació i falta de discerniment en nom de la totalitat i
de la comunió, i d’aquí la incapacitat per entendre o respectar
el paper dels límits...; confusió dels fenòmens psíquics
amb la saviesa, de la “canalització” (cf. Glossari) amb l’espiritualitat,
de la perspectiva New Age amb la veritat última”.56 Però,
en definitiva, Spangler està convençut que el narcisisme
egoista i irracional es limita solament a uns pocs membres. Els aspectes
positius que subratlla són la funció del New Age com a imatge
del canvi i com a encarnació del sagrat, moviment en el qual la
majoria de les persones són “grans cercadors de la veritat”, que
treballen en benefici de la vida i del creixement interior.
David Toolan, un jesuïta americà
que va estar bastants anys en l’ambient New Age, analitza l’aspecte comercial
de molts productes i teràpies que duen l’etiqueta New Age. Observa
que els seguidors del New Age han descobert la vida interior i se senten
fascinats per la perspectiva de ser responsables del món, però
que també es deixen vèncer fàcilment per una tendència
a l’individualisme i a enfocar-ho tot com a objecte de consum. En aquest
sentit, l’espiritualitat New Age, si bé no és cristiana,
tampoc no és budista, ja que no implica la negació d’un mateix.
El somni d’una unió mística sembla conduir, a la pràctica,
a una unió merament virtual que, al cap i a la fi, deixa les persones
encara més soles i insatisfetes.
NOTES
1. Paul Heelas,
The
New Age Movement. The Celebration of the Self and the Sacralization of
Modernity, Oxford (Blackwell) 1996, p. 137.
2. Cf. P. Heelas,
op. cit., p. 164 i seg.
3. Cf. P. Heelas,
op. cit., p. 173.
4. Cf. Giovanni
Paolo II, Lettera Enciclica Dominum et vivificantem (18.5.1986),
53.
5. Cf. Gilbert Markus
o.p., «Celtic Schmeltic», (1) a Spirituality, vol. 4,
novembre-desembre de 1998, n. 21, p. 379-383; (2) a Spirituality,
vol. 5, gener-febrer de 1999, n. 22, p. 57-61.
6. Joan Pau II,
Varcare
la soglia della speranza, Milà: Mondadori, 1994, p. 99.
7. Cf. especialment
Massimo Introvigne, New Age & Next Age, Casal Monferrato: Piemme,
2000.
8. M. Introvigne,
op. cit., p. 267.
9. Cf. Michel Lacroix,
L'ideologia
della New Age, Milà: Il Saggiatore, 1998, p. 86. En aquest context,
la paraula «secta» no és utilitzata en sentit pejoratiu,
sinó que més aviat denota un fenomen sociològic.
10. Cf. Wouter
J. Hanegraaff, New Age Religion and Western Culture. Esotericism in
the Mirror of Secular Thought, Leiden-Nova York-Colònia: Brill,
1996, p. 377 i altres.
11. Cf. Rodney
Stark; William Sims Bainbridge, The Future of Religion. Secularisation,
Revival and Cult Formation, Berkeley: University of California Press,
1985.
12. Cf. M. Lacroix,
op. cit., p. 8.
13. El curs suís
de «Theologie für Laien» (Teologia per als Laics) intitulat
Faszination Esoterik ho explica clarament. Cf. «Kursmappe 1 - New
Age und Esoterik», text que acompanya les diapositives, p. 9.
14. El terme ja
apareix en el títol de The New Age Magazine, publicat per
l’Antic Ritu Maçònic Escocès acceptat en la jurisdicció
meridional dels Estats Units d’Amèrica, que es remunta a 1900. Cf.
M. York,”The New Age Movement in Great Britain”, a Syzygy. Journal of
Alternative Religion and Culture, 1:2-3 (1992), Stanford CA, p. 156,
nota 6. La datació exacta i la naturalesa del canvi al New Age
són interpretades de manera distinta segons els diferents autors.
Les estimacions d'aquesta data oscil·len entre el 1967 i el 2376.
15. Al final de
1977, Marilyn Ferguson va enviar un qüestionari a 210 “persones compromeses
en la transformació social”, que també anomena “conspiradors
d’Aquari”. És interessant el que segueix: “Quan es demanava als
enquestats que donessin el nom dels individus les idees dels quals els
havien influït a través del contacte personal o bé per
mitjà dels seus escrits, els més esmentats, per ordre de
freqüència, van ser: Pierre Teilhard de Chardin, C. G. Jung,
Abraham Maslow, Carl Rogers, Aldous Huxley, Roberto Assagioli i J. Krishnamurti.
També s'hi esmentaven sovint: Paul Tillich, Hermann Hesse, Alfred
North Whitehead, Martin Buber, Ruth Benedict, Margaret Mead, Gregory Bateson,
Tarthang Tulku, Alan Watts, Sri Aurobindo, Swami Muktananda, D. T. Suzuki,
Thomas Merton, Willis Harman, Kenneth Boulding, Elise Boulding, Erich Fromm,
Marshall McLuhan, Buckminster Fuller, Frederic Spiegelberg, Alfred Korzybski,
Heinz von Foerster, John Lilly, Werner Erhard, Oscar Ichazo, Maharishi
Mahesh Yoghi, Joseph Chilion Pearce, Karl Pribram, Gardner Murphy i Albert
Einstein”: The Aquarian Conspiracy. Personal and Social Transformation
in Our Time, Los Angeles, (Tarcher) 1980, p. 50 (nota 1) i p. 434.
16. W.J. Hanegraaff
, op. cit., p. 520.
17. Comissió
Teològica Irlandesa, A New Age of Spirit? A Catholic Response
to the New Age Phenomenon, Dublín 1994, capítol 3.
18. Cf. L’estructura
de les revolucions científiques, Mèxic, FCE, 1995.
19. Cf. Alessandro
Olivieri Pennesi, Il Cristo del New Age. Indagine critica, Ciutat
del Vaticà (Llibreria Editrice Vaticana) 1999, pàg. 11-34.
Vegeu també la secció 4 infra.
20. Val la pena
recordar la lletra d’aquesta cançó, que es va gravar immediatament
en les ments de tota una generació, tant a Amèrica del Nord
com a Europa occidental: “When the Moon is in the Seventh House, and
Jupiter aligns with Mars, then Peace will guide the Planets, and Love will
steer the Stars. This is the dawning of the Age of Aquarius... Harmony
and understanding, sympathy and trust abounding; No habite falsehoods or
derision –golden living, dreams of visions, mystic crystal revelation,
and the mind’s true liberation. Aquarius...”
(“Quan la Lluna estigui en la Setena
Casa, i Júpiter s’alineï amb Mart, aleshores la Pau guiarà
als Planetes, i l’Amor conduirà les Estrelles. És l’alba
de l’Era d’Aquari... Abundaran l’harmonia i la comprensió, la simpatia
i la confiança, no hi haurà més enganys ni més
burles: una vida daurada, somnis de visions, una revelació mística
cristal·lina, i l’autèntic alliberament de la ment. Aquari...”).
21. Paul Heelas,
op. cit., p. 1 i s. La publicació d’agost de 1978 de la Coalició
Cristiana de Berkeley ho expressa d’aquesta manera: “Fa exactament deu
anys l’espiritualitat “funky” a força de drogues dels hippies i
la mística dels yogis occidentals es limitaven a la contracultura.
Avui dia, ambdues s’han obert camí en el corrent fonamental de la
nostra mentalitat cultural. La ciència, les professions de la salut,
les arts, per no esmentar la psicologia i la religió, estan totes
compromeses en una reconstrucció fonamental de les seves premisses
bàsiques”. Citat a Marilyn Ferguson, The Aquarian Conspiracy.
Personal and Social Transformation in Our Time, Los Angeles (Tarchner)
1980, p. 370 i seg.
22. Cf. Chris Griscom,
Ecstasy
is a New Frequency: Teachings of the Light Institute, Nova York, (Simon
& Schuster) 1987, p. 82.
23. Vegeu el Glossari
de termes, § 7.2 Glossari selecte.
24. Cf. W.J. Hanegraaff,
op. cit. capítol 15 (“The Mirror of Secular Thought”). El sistema
de correspondències està heretat clarament de l’esoterisme
tradicional, però té un significat nou per als qui segueixen
(conscientment o no) Swedenborg. Mentre que per a la doctrina esotèrica
tradicional cada element natural posseïa al seu interior la vida divina,
per a Swedenborg la naturalesa és un reflex mort del món
espiritual viu. Aquesta idea està molt arrelada en el cor de la
visió postmoderna d’un món desencantat i en els diversos
intents per “re-encantar-lo”. Blavatsky va rebutjar les correspondències
i Jung va relativitzar fortament la causalitat a favor de la cosmovisió
esotèrica de les correspondències.
25. W.J. Hanegraaff,
op. cit., pàg. 54-55.
26. Cf. Reinhard
Hümmel,”Reinkarnation”, a Hans Gasper, Joachim Müller, Friederike
Valentin (ed.), Lexikon der Sekten, Sondergruppen und Weltanschauungen.
Fakten, Hintergründe, Klärungen, Freiburg-Basel-Wien (Herder)
2000, pàg. 886-893.
27. Michael Fuss,”New
Age and Europe. A Challenge for Theology”, a Mission Studies, vol.
VIII-2, 16, 1991, p. 192.
28. Ibíd.,
loc. cit.
29. Ibíd.,
p. 193.
30. Ibíd.,
p. 199.
31. Congregació
per a la Doctrina de la Fe, Carta als Bisbes de l’Església catòlica
sobre alguns aspectes de la meditació cristiana (Orationis Formis),
1989, 14. Cf. Gaudium et Spes, 19; Fides et Ratio, 22.
32. W.J. Hanegraaff,
op. cit., p. 448 i seg. Els objectius estan citats segons la versió
definitiva (1896); les versions anteriors subratllaven la irracionalitat
del “fanatisme” i la urgència de promoure una educació no
sectaria. Hanegraaff cita la descripció que fa J. Gordon Melton
de la religió del New Age com arrelada en la tradició
“ocultometafísica” (ibíd., p. 455).
33. W.J. Hanegraaff,
op. cit., p. 513.
34. Thomas M. King
SJ, “Jung and Catholic Spirituality”, a America, 3 d’abril de 1999,
p. 14. L’autor assenyala que els devots del New Age “citen passatges que
tracten de l’I Ching, l'astrologia i el Zen, mentre que els catòlics
citen passatges que tracten dels místics cristians, la litúrgia
i el valor psicològic del sagrament de la reconciliació”
(p. 12). També inclou una llista de personalitats i institucions
espirituals clarament inspirades i guiades per la psicologia de Jung.
35. Cf. W.J. Hanegraaff,
op. cit., p. 501 i seg.
36, C. J. Jung,
Wandlungen
und Symbole der Libido, citat a Hanegraaff, op. cit., p. 503.
37. Sobre aquest
punt, cf. Michael Schooyans, L’Évangile face au désordre
mondial, amb un prefaci del Cardenal Joseph Ratzinger, París
(Fayard) 1997.
38. Citat a The
True and the False New Age. Introductory Ecumenical Notes, de la Comunitat
Maranatha, Manchester (Maranatha) 1933, 8.10; no s’especifica la numeració
original de les pàgines.
39. Michel Lacroix,
L’Ideologia
del New Age, Milà (il Saggiatore) 1998, pàg. 84 i seg.
40. Cf. l’apartat
sobre les idees de David Spangler a Actualité des Religions
n. 8, setembre 1999, p. 43.
41. M. Ferguson,
op.cit., p. 407.
42. Ibíd.,
p. 411.
43. “Ser americà...
és precisament imaginar un destí més que heretar-lo.
Sempre hem estat habitants del mite més que de la història”:
Leslie Fiedler, citat a M. Ferguson, op. cit., p. 142.
44. Cf. P. Heelas,
op. cit., p. 173 i seg.
45. David Spangler,
The
New Age, Issaquah (Morningtown Press) 1988, p. 14.
46. P. Heelas,
op. cit., p. 168.
47. Vegeu el prefaci
al llibre de Michel Schooyans, L’Évangile face au désordre
mondial, escrit pel cardenal Joseph Ratzinger, París (Fayard)
1997. La cita està traduïda de l’italià, Il nuovo
disordine mondiale, Cinisello Balsamo (San Paolo) 2000, p. 6.
48. Cf. Our
Creative Diversity. Report of the World Commission on Culture and Development,
París (UNESCO) 1995, que il·lustra la importància
que es confereix a la celebració i promoció de la diversitat.
49. Cf. Christoph
Bochinger, “New Age” und moderne Religion: Religionswissenschaftliche
Untersuchungen, Güttersloh (Kaiser) 1994, especialment el capítol
3.
50. Les limitacions
d’aquestes tècniques que, no obstant això, no són
oració es discuteixen més endavant, § 3.4. Mística
cristiana i mística New Age.
51. Cf. Carlo Maccari,
“La ‘mistica cosmica’ del New Age”, a Religioni i Sette nel Mondo,
1962.
52. Jean Vernette,
“L’avventura spirituale dei figli dell’Acquario”, a Religioni i Sette
nel Mondo, 1962, p. 42 i seg.
53. J. Vernette,
loc. cit.
54. Cf. J. Gordon
Melton, New Age Encyclopedia, Detroit (Gale Research) 1990, pàg.
xiii-xiv.
55. David Spangler,
The
Rebirth of the Sacred, Londres (Gateway Books) 1984, p. 78 i seg.